Cadillac ger sig in i Formel 1 – får drivlinor från Ferrari

Formel 1 har nått en överenskommelse med General Motors och Cadillac som gör att biltillverkaren kan delta i världens mest prestigefyllda racingmästerskap från och med 2026. 

Det nya teamet kommer sannolikt att bära Cadillac-namnet och blir därmed det elfte teamet i Formel 1. 

Dramatik innan beslut

Från säsongen 2017 fram till och med nu har F1 haft tio team och det verkade som att det skulle förbli så under överskådlig framtid.

I januari avslog tävlingens ägare, Colorado-baserade Liberty Media, ett bud från Andretti Global och GM om att gå med i startfältet och sa att man inte hade några planer på att expandera förrän tidigast 2028. 

Det beslutet ledde till mycke dramatik, inklusive en kongressförfrågan i våras som bad om en förklaring till varför ett amerikanskt team exkluderades från sporten.  

Mycket har dock förändrats sedan dess. I september avgick Michael Andretti från sin roll som ledare för Andretti Global.

Andretti kallade sporten och dess team för ”giriga” för deras tidigare motstånd mot förslaget. 

Nya ägare

Den här förändringen ska ha banat väg för teamet att bära Cadillac-namnet, även om det kommer att drivas av Andretti Globals nya majoritetsägare, Dan Towriss och Mark Walter.

Mario Andretti, den legendariske racerföraren och Michael Andrettis far, kommer alltjämt att ha en ambassadörsroll för teamet.  

I sitt tillkännagivande av avtalet sa F1 att de hade ”upprätthållit en dialog” med GM trots all dramatik.

Man hade tidigare uttryckt oro över huruvida teamet skulle vara konkurrenskraftigt direkt, men säger nu att biltillverkaren har uppnått ”operativa milstolpar” som visar dess engagemang för sporten. 

Huvudkontor i England

Att Formel 1 får ett amerikanskt team till startfältet kan vara av enormt värde för en sport som redan upplever ett popularitetsuppsving i USA. Tre av tävlingen Grand Prix-lopp hålls redan på banor i USA. 

Trots detta rapporterar ESPN att Cadillac-teamet kommer att baseras i England, vilket är en vanlig stationering för Formel 1-stall tack vare det kluster av kompetens och leverantörer som är lokaliserade där. 

Cadillac med drivlinor från Ferrari

Många detaljer återstår dock att lösa innan Cadillac börjar tävla 2026. General Motors kommer så småningom att bygga teamets drivlinor, men de första enheterna kommer inte att vara klara för debuten, och kanske inte heller till 2027.

Det innebär att Cadillac behöver ingå ett kundavtal med en befintlig tillverkare. Enligt uppgifter från AP kommer dessa att tillhandahållas av Ferrari under de första två säsongerna. 

Cadillac kommer också att vilja göra mer än att bara delta, de kommer vilja utmana om pallplatser, särskilt eftersom de backas upp av en av världens största biltillverkare. 

Märket har lite erfarenhet inom racing och kommer att börja från grunden mot tio andra team som, för det mesta, vet vad de gör.

Det kan ta upp till ett decennium av stora investeringar och rätt rekryteringar innan ett nytt stall ens börjar visa framsteg. Vi får vänta och se om GM är villiga att ha så mycket tålamod.