Allt du behöver veta om Volvos framtid: ”Brainlift inte facelift”
Sedan den nya generationen av Volvo XC90 presenterades 2015 har den varit en av företagets mest framgångsrika modeller, och dess popularitet har inte minskat med åren. Nu livstidsförlänger Volvo modellen samtidigt som man även passar på att omformulera sina framtidsplaner och smygvisa nästa modell.
På grund av framgångarna med XC90 har Volvo beslutat att behålla modellen och fortsätta utveckla den, eftersom modellen har varit företagets främsta kassako med en uppskattad bruttomarginal på över 20 procent.
Målsättningen är att modellen ska fortsätta vara en vinstmaskin: “Det kommer fortsätta att vara en väldigt lönsam bil”, betonar Björn Anwall, marknadschef och vice VD Volvo Cars.
Förhoppningen är att uppdateringen ska ta modellen förbi miljonstrecket i antal sålda bilar, en nivå som modellen ligger precis under just nu.
Genom att uppdatera designen och det digitala gränssnittet är Volvos ambition att modellen ska kännas betydligt mer modern än vad den faktiskt är.
Omprioriteringar och ålderstigen plattform
Inledningsvis var planen att den nya plattformen SPA2 skulle axla ansvaret som ersättare till SPA1 och erbjudas med både helelektriska alternativ, men också med hybriddrivlinor.
Så blev det inte och Volvo knoppade av sina förbränningsmotorrelaterade tillgångar i bolaget Aurobay som ägs av Geely och Renualt.
Nu när Volvo inser att försäljningen av hybriddrivlinor utgör en substantiell del av dagens men framförallt den framtida försäljningen, har de därför inget annat val än att uppdatera XC90-modellen baserad på SPA1-plattformen för att ge den ett mer modernt intryck.
”Men jag tror vi ser att SPA1 är en väldigt framgångsrik plattform, jag menar både XC60 som var bäst säljande PHEV i Europa första sex månaderna i år och XC90 PHEV är otroligt konkurenskraftiga produkter och det är någonting som vi med enkla medel kan bygga vidare på och fortsätta hålla dem uppdaterade. Så det (SPA1, red. anm.) är en konkurrenskraftig plattform.” –
Erik Severinson, Produkt- och Strategichef på Volvo Cars.
Eftersom man under de senaste åren med största sannolikhet inte prioriterat resurser för hybridutveckling ser vi av naturliga skäl inga förbättringar när det gäller drivlinans prestanda.
Energieffektiviteten är densamma, räckvidden likaså och när det gäller antalet hästar så ser vi inte heller någon tillväxt.
Frågan är vad Aurobay kommer att kunna utveckla för nya drivlinor, särskilt med tanke på att Volvo ser ut att planera för att sälja hybrider långt in på 2030-talet.
Volvo kommer med förbättrade hybriddrivlinor
På kapitalmarknadsdagen avslöjade Volvo alltjämt att man kommer att lansera mer potenta hybrider framöver – däremot inget om vilken plattform det kommer att baseras på eller vilken prestanda man kan förvänta sig.
Det är däremot inte en vild gissning att räckvidden lär öka till en bit över 100 kilometer, att AC-laddningseffekten också ökar och att möjligheten till snabbladdning (DC) adderas.
”Man tror att kunderna går in och köper en drivlina, kunderna vill ha en bil och den bilen består av många olika komponenter. Vi behöver uppgradera våra bilar i olika steg, nu tar vi några steg med XC90 här och nu, men vi kommer att fortsätta att se till att våra plug-in-hybrider är konkurrenskraftiga under lång tid framöver och innebär nog andra typer av uppgraderingar i framtiden.” –
Erik Severinson
Men vad är det då som har förbättrats på den uppdaterade XC90? Det första man lägger märke till är att exteriören har fått sig en klädsam uppdatering.
Grillen tar fasta på de diagonala designelementen från logotypen och fronten har fått nya vertikala fejk-luftinsläpp.
Detaljer på bilen som grillens ribbor är antingen kromade i “Bright”-utförande eller i blanksvarta “Dark”-utförande.
Den nya grillen ackompanjeras av en helt omdesignad front och en nytolkning av den numera klassiska Tors-hammare-designen för lycktorna.
Designen drar åt ett mer konventionellt håll än vad man ser i EX90 som har en pixelbaserad lösning – XC90 arbetar istället med en statisk LED-slinga.
Motorhuven är inte längre en del av grillen utan smeker numera ovankanten och bidrar till ett lite mjukare intryck.
Det innebär att grillen, i motsats till det rådande modet, faktiskt har blivit mindre jämfört med den tidigare versionen – en elegant förändring!
Nytt gränssnitt i infotainmentsystemet för 2,5 miljoner Volvo-bilar
Även innanför skalet har det skett en rad förändringar där det mest signifikanta är att man uppdaterar hela infotainmentsystemet.
Skärmen växer till 11,2 tum och pixeltätheten ökar med 21 procent vilket ska ge en krispigare upplevelse.
Man väljer även att implementera samma användargränssnitt som finns i de nya elbilarna EX90 och EX30.
För att leda utvecklingen av gränssnittet mellan produkt och människa (UX) har man rekryterat Tom Stovicek från Kanada som är en riktig techveteran med erfarenhet från bland annat Facebook, Nokia, BlackBerry och Microsoft.
Det är en tydlig signal om att Volvo i allt större utsträckning vill bli igenkända som ett techbolag och inte en traditionell biltillverkare.
”Jag tror att den typen av cykler man hade förut, det är lite annorlunda nu. Nu är det liksom inte fossilmotorn och exteriordesign som kunderna går på. Mycket av prestandan i powertrain kommer genom elektrifieringen, och du har en enorm uppgradering genom infotainment och intelligensen i bilen. Det är ju ’brainlift’ snarare än ’facelift’ som kunderna vill ha.” –
Björn Annwall.
Att man uppdaterar infotainmentsystemet hos kommande årsmodeller av XC90 är inte särskilt anmärkningsvärt, men Volvo kommer även att rulla ut det nya gränssnittet till alla befintliga modeller utrustade med det andriodbaserade operativsystemet som lanserades i början av 2020.
Det är en minst sagt imponerande bedrift eftersom uppdateringen innefattar mer än 2,5 miljon bilar.
På så sätt är uppdateringen en manifestation av att Volvo är genuint engagerade i att göra sina sålda bilar bättre med tiden.
En så omfattande OTA-uppdatering har inte genomförts av någon annan tillverkare, förutom möjligen Tesla.
Hejdå till den uppskattade ullinredningen
När det gäller möjliga materialval sker en förändring där den av oss på redaktionen prisade ullinredningen åker ut för att ersättas av en marinblå, fiskbensmönstrad textillinredning.
Ullinredningen innehöll en blandning av 30 procent ull och 70 procent polyester, för den nya inredningen är det ingen blandning av material utan det är bara polyester som gäller.
Från ett materialvalsperspektiv upplevs det här såklart som ett steg ned men både designen och känslan är mycket god – betydligt bättre än Nordico som är Volvos egenutvecklade läderimitation som är standardutrustning.
Det som däremot är mycket glädjande är att man låter den ventilerade nappaläderinteriören finnas kvar som ett tillval.
Tre olika färger finns att välja på och man slipper de överdesignade sömmarna som kommer på köpet om man väljer en Nordico-interiör.
Små ändringar men modernare intryck
Instrumentbrädan har även fått sig ett ansiktslyft och ett horisontellt textilinlägg. Här har Volvo lyckats riktigt bra och den nya skärmen ser inte lika påklistrad ut i verkligheten som på pressbilden utan harmonierar bra med den övriga inredningen.
Precis som XC90 hämtar det nya gränssnittet från nykomlingen EX90 så blir den äldre modellen möjlig att specificera med mulberry red som lanserades med EX90.
När vi körde EX90 i Kalifornien så berömde vi den för att ljudnivån var bland det bästa vi upplevt och när man uppdaterar XC90 så ska just ljudnivån varit en prioritet, förhoppningsvis blir den nästan lika tyst som den nyare och helelektriska 90-modellen.
Även stötdämpningen har fått sig en rejäl uppdatering där dämparna är av typen FSD om man inte väljer till luftfjädring.
FSD står för Frequency Selective Damping och innebär att olika typer av vägunderlag resulterar i olika dämpningshårdhet.
Det är alltjämt en helt mekanisk konstruktion som bygger på hur oljan rör sig i dämparen. Dämpningstypen sitter bland annat på EX- och EC40 som vi testade för drygt ett år sedan.
Drivlinan lämnas oförändrad
Sammantaget verkar uppdateringen av XC90 vara en fullträff, bilen får ett mer kapabelt infotainmentsystem, en modernare interiör och exteriör och nya fräscha designval men på en punkt lyser uppdateringarna med sin frånvaro.
Drivlinan är nämligen helt oförändrad. I en tid där konkurrenterna i många fall levererar en räckvidd på över 100 kilometer framstår Volvos 71 som något i lägsta laget. Även avsaknaden av möjlighet till snabbladdning lyser med sin frånvaro.
”Sättet som den här bilen används på, väldigt många som använder en XC90 har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet och då är snabbhet i laddningen inte så viktigt.” –
Björn Annwall.
Prismässigt kommer uppdaterade Volvo XC90 att kosta från 994 000 men då får man den högsta utrustningsnivån Ultra.
Plus som tidigare var instegsnivån försvinner i Sverige och man kan som tidigare bara välja T8-drivlinan.
Volvo backar från planen om full elektrifiering till 2030
Så var det ju det här med att Volvo skulle vara helt elektrifierade år 2030. 2021 gick man ut med att man inte skulle sälja några bilar med en förbränningsmotor över huvud taget men nu reviderar man målet radikalt.
Man uppger att 90 till 100 procent av försäljningen ska utgöras av laddbara drivlinor (vilket inkluderar hybrider).
Det här lämnar ett utrymme där tio procent kan utgöras av rena förbränningsmotorbilar.
Det är med andra ord ett ganska kraftigt steg tillbaka när det gäller elektrifieringsambitionerna jämfört med det tidigare kommunicerade målet.
”Ledarskap handlar om att ha tydliga visioner, men det handlar också om att anpassa sig till terrängen. Och det här handlar ju om att anpassa sig till terrängen, inte så mycket i att vi som bolag kommer bli fullständigt elektriska. Det är vår tydliga inriktning: vi kommer bli fullständigt elektriska, och vi kommer ha ett modellprogram som är fullt elektriskt långt före 2030.
Björn Annwall
Det här handlar mer om att vi kommer att säkerställa att några av våra plug-in hybrider fortsatt har konkurrenskraft fram till 2030, och en viss tid därefter, för att i vissa länder tar den här omställningen lite längre tid.” –
Annwall tillägger senare att han tror att det kommer variera mycket mellan olika regioner men att han har väldigt svårt att se att man inte kommer att vara fullt elektriska i norra Europa innan 2030 och att det även gäller kusterna i USA.
Omsvängningen är inte unik och Mercedes-Benz med svensken Ola Källenius som VD meddelade en liknande sorti under början av året. Mercedes-Benz underströk också att hybrider kommer att vara relevanta under flera år framöver.
Volvos mål om att bli helt elektriska till 2030 kan komma att sållas till samma kategori som Volvos tidigare Vision 2020, där ambitionen var att ingen skulle omkomma i en Volvo efter 2020 – ett mål som företaget inte lyckades uppnå.
Nåväl, Volvo passade också på att smygvisa nästa modell som bygger på SPA2-plattformen – ES90 kommer den att heta. Som namnet indikerar handlar det om en helelektrisk sedan. Planen är att modellen ska premiärvisas någon gång i mars 2025.
Det är högst troligt att vi kommer att se samma 107 kWh-batteri som används i EX90, men med en längre räckvidd tack vare den mer aerodynamiska karossen och förmodat lägre vikt.
Tidigare i år inleddes produktionen av de första verifieringsprototyperna för modellen med internnamnet V551 i Kina, som med stor sannolikhet kommer att lanseras som ES90.
SPA2 skrotas – ersätts av SPA3
ES90 blir dock den sista modellen som lanseras på SPA2-plattformen. Det är påtagligt att utvecklingen av ny teknik har gått snabbt under arbetet med de nya modellerna, vilket har lett till att den förväntade storsäljaren EX60 kommer att lanseras på den nya SPA3-plattformen.
En stor skillnad mellan SPA2 och SPA3 verkar vara att man kommer att utöka beräkningskraften i Core Computer-systemet med upp till fyra gånger jämfört med EX90.
Det uppnår man genom att byta ut dagens Nvidia Drive Orin-komponenter mot Nvidia Drive Thor, samtidigt ökar även energieffektiviteten sju gånger.
Men frågan är varför man måste öka beräkningskraften ytterligare – enligt Volvo ska hårdvaran i EX90 vara tillräcklig för självkörning upp till nivå 4.
Ryktena om att man kommer att behöva byta ut delar av de beräkningskomponenterna som nu sitter i EX90 kanske inte är helt grundlösa?
När det gäller den elektroniska arkitekturen och när man kan tänka sig att få se 800-voltsteknik i en elbil från Volvo väljer man att inte kommentera mer än att “800-volt är en teknologi som finns på många olika produkter och naturligtvis också någonting som vi tittar på i alla våra framtida produkter”.
På SPA3-plattformen kommer megacasting att användas i hög utsträckning och plattformen blir mer flexibel, vilket gör att framtida bilmodeller, oavsett storlek, kan byggas på den. Dessutom introduceras ett strukturellt batterikoncept (Cell-To-Body), där battericellerna integreras direkt i bilens struktur.
Tekniken minskar vikten, ökar vridstyvheten och skapar förutsättningar för rymligare interiörer. Strukturella batterikoncept gör det däremot svårt att använda sig av batteribyten, som exempelvis Nio erbjuder.
Megacasting är en tillverkningsprocess där stora delar av en fordonskaross gjuts som en enda enhet med hjälp av gigantiska gjutmaskiner. Det gör att komplexiteten i tillverkningsprocessen minskar vilket har potential att öka vinstmarginalen.
Det är dock inte uteslutet att vissa komponenter i SPA2 kommer att tillverkas med megacasting, eftersom man verkar ha börjat lära sig tekniken på mindre komponenter. På SPA3-plattformen kommer exempelvis hela det bakre golvet att tillverkas med megacasting-tekniken.
SPA3 – för små och stora bilar
Sammantaget känns SPA3 i mångt och mycket som en evolution av SPA2 där man tar med sig viktiga lärdomar och paketerar det för att fungera över hela den kommande produktportföljen.
Målet är att man ska kunna kanalisera alla utvecklingsresurserna till en teknikstack.
Volvo använder begreppet teknikstack för att beskriva den integrerade uppsättningen av teknologier, plattformar och verktyg som tillsammans stödjer utvecklingen och driften av deras digitala tjänster och framförallt fordon.
SPA3 kommer däremot att bli en helelektrisk plattform vilket indikerar att det kan vara så att SPA1 kommer att få fortsätta trotjäna som hybridalternativet i Volvos produktportfölj långt in på 2030-talet.
Det är tydligt att man konsoliderar sina utvecklingsresurser mot SPA3 och den nya teknikstacken och det kommunicerades ingenting kring framtida teknikdelning med Geely.
Det förefaller att man hellre vill vara en självständig ägare till teknologierna än att vara beroende av moderkoncernen.
Optimism byts ut mot realism
90/90-dagen innebar på det stora hela rejäla styrketecken från Volvo, även om börsen inte riktigt höll med om det och handlade ner kursen till strax under 25 kronor vilket är den lägsta i bolagets börskarriär och mer än 70 procent ner från den högsta dagsnoteringen (90,14 SEK 14 januari 2022).
Visserligen reviderar man flera mål och det är uppenbart att man haft en för optimistisk syn på hur snabbt elektrifieringen ska gå. Bland annat slopar man marginalmålet för 2026 eftersom nyinförda tullar sätter press på Volvos globala tillverkningsapparat.
Det är dock uppenbart att Volvo med Jim Rowan i spetsen försöker att manövrera genom geopolitik, minskad entusiasm för elbilar och strategier som klubbades igenom under Håkan Samuelssons tid så gott man kan.
Teknikmässigt förefaller man vara väl positionerad gentemot konkurrenterna och med en uppdaterad version av SPA1-bilarna borde man kunna säkra kassaflödet fram till att elbilsförsäljningen accelererar igen.
Trots det höga kommunikationstempot när det gäller nya visioner, mål och modeller går det riktigt bra för Volvo. “Det är ingen annan traditionell biltillverkare som har 26 procent fullt elektriskt. Vi är klart före alla andra”, understryker Björn Annwall.