Pelle Pettersson 12mR Sverige återuppstår
Åren 1977 och 1980 utmanade Pelle Pettersson världseliten i America’s Cup – seglingsvärldens mest prestigefulla tävling. Efter 40 år har den berömda 12mR Sverige nu återuppstått i sitt ursprungliga utseende från 70-talet.
Omslagsbild: 12m S-3 Sverige/Facebook
Pelle Pettersson är känd inom bilvärlden för att ha ritat den klassiska svenska sportbilen Volvo P1800, men mest berömd är han inom båtvärlden.
Pelle har bland annat kammat hem ett VM-guld, en bronsmedalj vid OS i Tokyo 1964, samt ett silver i OS i München 1974 – samtliga i Starbåt-klassen.
Han står också bakom designen av otaliga motor- och segelbåtar från bland annat Nimbus och Maxi, och har även givit namn åt klädmärket Pelle P.
Nu har hans kanske mest kända kappseglingsbåt återuppstått i originalutseendet från 1977.
Pelle Pettersson satsade på America’s Cup
Efter en braksuccé med Maxi-segelbåtarna i början av 70-talet hade Pelle Pettersson stort förtroende inom seglingsvärlden.
Därigenom lyckades han locka sponsorer för en satsning i America’s Cup, vilket är världens äldsta internationella sportevenemang och den mest prestigefulla kappseglingen i världen.
På den tiden tävlade man med 12-meters R-båtar, eller “12:or”, i America’s Cup, och en sådan tog således snart form på Pelles ritbord.
Hösten 1976 var det över 19 meter långa tävlingsredskapet, byggt helt i aluminium, klart och döptes av drottning Silvia. Båten skilde sig från konkurrenterna genom vinschar som drevs med ben- istället för handkraft, och att den hade rorkult i stället för rattstyrning.
Färgtemat gick i blått och gult i ett tidstypiskt 70-talsmotiv. Namnet på båten var Sverige.
Återuppstår efter många år
Precis som många gamla kappseglingsbåtar försvann 12mR Sverige från rampljuset efter 1980, och det fanns länge väldigt lite information att hitta om vad som hänt med båten.
Tills förra året, då båten plötsligt dök upp på Facebook i betydligt bättre skick än man hade kunnat förvänta sig. Den blågula dekoren var dock borta.
Det visade sig att norrmannen Martin Kamperhaug hade köpt båten i Tyskland, med planen att den skulle återfå originalutseendet och ha Strömstad som hemmahamn.
Nu är båten åter målad i originalfärgerna, med gult däck och akterspegel – prydd med GKSS-loggan – och breda blågula ränder längs skrovsidorna.
Seglades av Kungen
Som ofta är fallet med storslagna sportsatsningar användes Sverige också för PR-seglare med viktiga gäster, och vid flera dessa var det självaste Kung Carl XVI Gustaf som fattade rorkultsförlängaren.
Passande, kan man tycka, med tanke på att loggan för GKSS, Göteborgs Kungliga Segelsällskap prydde båtens gula akterspegel. Kungen har kappseglat en hel del, och har bland annat fullföljt ett flertal Gotland Runt.
Seglingen är inte det enda som Pelle Petterson och Kungen har gemensamt. Kungens första bil var en Volvo P1800, och Pelle har genom åren tagit emot flera kungliga medaljer.
Så gick det för Sverige
Hur gick det då för Sverige i America’s Cup, när man 1977 gav sig av för att möta världseliten i Newport, Rhode Island?
Det svenska laget med Pelle Pettersson vid rodret seglade bra, och tog sig hela vägen den sista utmanarfinalen. Där förlorade man mot det australiensiska laget vars båt var bättre anpassad för lättvind.
1980 var det dags igen, och då gick det sämre. Då sade reglerna att segelduken skulle komma från båtens hemland, och någon duk i världsklass tillverkades inte i Sverige. Man blev därför utslagna i ett tidigt stadium.
Den ultimata triumfen uteblev alltså för Sverige, men att den nu åter ska segla i svenska farvatten i sina orginalfärger är utan tvekan en vinst i sig.