Bentley lägger ner sin legendariska W12-motor – ersätts av hybrid

Bentley har erbjudit sin legendariska W12-motor på 6,0 liter sedan lanseringen av Continental GT 2003, men efter drygt 20 år har den nått vägs ände. När produktionen av specialmodellen Batur avslutas går motorn i graven och lämnar plats åt en hybrid.

Bentleys W12-motor var en del av Volkswagen-chefen Ferdinand Piëchs storslagna planer för koncernen, som närmast verkade handla om att utklassa alla konkurrenter vad gäller ingenjörskonst.

Piëch stod exempelvis bakom dyra prestigeprojekt som lyxbilen Volkswagen Phaeton, aluminium-småbilen Audi A2 och världens på den tiden snabbaste bil Bugatti Veyron.

Dille på W-motorer

Det hann också bli en hel radda W-motorer, vilket är en V-motor med två rader av cylindrar på varje sida. Poängen är att man får plats med fler cylindrar i en kortare motor.

Utöver W12:an, som användes av Bentley, Volkswagen och Audi, skapades också en W8 som användes i Volkswagen Passat samt W16-motorn i Bugatti Veyron.

En W10-motor fanns också på ritbordet.

Bentely W12
Bentley har byggt sin W12-motor i över 20 år – Foto: Bentley

Exklusiv sista modell

Genom åren har Bentley använt W12-motorn i två generationer av Continental GT och fyrdörrarsversionen Flying Spur, samt i suven Bentayga. 

I samtliga modeller har motorn, som man byggt i över 100 000 exemplar, varit utrustad med dubbla turboaggregat.

Den senaste modellen att lanseras med motorn är Bentley Batur, som kommer att byggas i en mycket begränsad upplaga om 18 coupéer och 18 cabbar. Grundpriset ligger norr om 20 miljoner kronor, och produktionen väntas vara avslutad innan årsskiftet.

I Batur utvecklar W12:an en effekt på 740 hästkrafter och ett vridmoment på hela 1 000 newtonmeter.

Bentley satsar på hybrid

Bentley erbjuder fortfarande också i ett begränsat antal exemplar av Continental GT, Flying Spur och Bentayga.

Anledningen till att man dödar den tolvcylindriga motorn är att man satsar allt mer på elektrifiering. “Beslutet kommer som en del av att Bentley accelererar mot en elektrifierad framtid”, skriver företaget i ett uttalande.

Man är också i full färd med att ta sin nuvarande V8-motor ur produktion, och förtydligar att när den sista W12:an är byggd kommer varje Bentley-modell vara tillgänglig med hybriddrift.

Som ersättare för sin flaggskeppsmotor kommer man att lansera en ny hybriddrivlina med en V8-motor och en systemeffekt på 750 hästkrafter.