Maseratis framtid är elektrisk och fantastisk

I en tid där flertalet exklusiva biltillverkare väljer att hålla hårt i förbränningsmotorn har Maserati tagit ut en annan kurs och är redan på god väg att uppfylla deras mål.

För Maserati innebär det att ligga i framkant vad gäller luxuös prestanda genom elektrifiering.

Tack vare en djupgående passion för design och innovation har den anrika biltillverkaren historiskt sett skapat ha-begär utan dess like.

Med det sagt har Maseratis innovativa anda även lett dem på villovägar.

Är de på rätt väg i en av bilvärldens största omställningar? Jag begav mig till Maseratis hemland Italien för att ta reda på just det.

Vi åkte till Italien för en närmare titt. (Foto: Christian de Looper)

Maserati Folgore Day

Evenemanget heter ‘Folgore Day’ och ämnar att belysa Maseratis framtid i form av deras elektriska modellutbud.

Det innefattar allt från design och marknadsföring till ingenjörskonst samt bevarandet av kärnvärden.

Man har nämligen redan lyckats bygga ett rejält varumärke kring elektrifieringen som går under namnet ‘Folgore’, vilket betyder blixt på italienska.

Maserati GranCabrio Folgore
Folgore-loggan pryder redan många Maserati-modeller. (Foto: Morgan Petri)

Vad hände med V8:orna?

Här kommer en snabb uppdatering för er som inte har hängt med i (de väldigt snabba) svängarna och blir smått oroliga av att självaste Maserati ställer om till eldrivet i raketfart.

Förra året lanserades GranTurismo Folgore: en klassisk modell i ny tappning. 

Under Folgore Day avtäcktes syskonet GranCabrio Folgore som bjuder på vind i håret och hårresande prestandasiffror.

Tidigare i år började man även sälja Grecale Folgore, Maseratis första eldrivna suv.

2025 släpper de den sista modellen av nya skolans Maserati i elektrisk skrud: superbilen MC20 Folgore.

Maserati MC20 Cielo
Vi har kört MC20 Cielo i Kalifornien. (Foto: Marcus Berggren)

Till 2028 kommer samtliga Maserati-modeller att erbjudas som helt eldrivna. Det betyder dock inte att förbränningsmotorn slopas. 

Den ser till att samtliga kunder fortfarande har valmöjligheten i en tid där räckvidd och laddnätverk fortfarande är bristfälliga.

2030 pensionerar man förbränningsmotorn helt och hållet.

Kikar man på en nära konkurrent i form av Aston Martin planerar de istället sin första eldrivna modell till 2027.

Maserati Chief Director
Maseratis VD Davide Grasso närvarade på Folgore Day. (Foto: Morgan Petri)

Innovativt, högteknologiskt och känslomässigt

Maseratis nytänk och högteknologiska tillverkningsprocesser har lyckligtvis inte mynnat ut i känslokalla och arvslösa designer.

Chefsdesignern Klaus Busse berättar om de nya materialen och uttrycksfulla former som modern teknik tillåter.

Ett exempel hittar vi på stolarna där ett mönster inspirerat av norrsken är utskuret av en laser. Materialet i sig är gjort av återvunnet nylon från exempelvis fiskenät och är förvånansvärt luxuöst.

Samtidigt är många karosser designade på ett desto mer traditionellt vis: för hand.

De nya materialen och färgerna är exklusiva till Folgore-modeller. (Foto: Maserati)

Vilka styr Maserati-skutan?

Under Folgore Day fanns det möjlighet att stifta närmare bekantskap med många av de högsta hönsen på Maserati.

Vad som genomsyrade alla personligheter var just passion. Det blev tydligt att de mer än gärna stod och berättade om deras arbete.

Då menar jag inte på ett stramt och PR-mässigt vis, utan på ett nästintill personligt plan, likt ett barn som ivrigt vill ha sina föräldrars uppmärksamhet.

Att samtliga anställda har huvudet på skaft märks givetvis av i bilarna. Vi har tidigare kört och blivit djupt imponerade av såväl MC20 Cielo och Ghibli, som GranTurismo och eldrivna GranTurismo Folgore.

En sak är åtminstone säker; Maserati prövar gränserna som vanligt, men skutan pekar åt rätt håll.