Volvo ratade Gandinis konceptbil – blev storsäljare för annat märke
Den enes död är den andres bröd lyder ordspråket. Vid slutet av 70-talet var Volvo i sin kanske mest lådformade period, och när en känd italiensk designer försökte ändra på detta fick hans förslag nobben. I stället blev bilen en stor framgång för Citroën.
Under det sena 70-talet föreföll det vara fullt fokus på funktion – och glöm formen – på Volvos högkvarter i Torslanda.
Under 40-, 50- och 60-talen hade man byggt detaljrika bilar med böljande kurvor som PV, P1800 och Amazon.
Nu utgjordes modellprogrammet i stället av den klossiga 240-serien och dess sexcylindriga version 260, samt av den nya, men föga inspirerande 340-serien som var en småbil utvecklad av DAF i Holland.
Skulle skapa “något läckert”
För att liva upp märkets framtoning anlitades den legendariska, och tyvärr nyligen framlidne, designern Marcello Gandini på det italienska designhuset Bertone.
Gandini hade redan en gedigen historik med bilar bakom sig, exempelvis exotiska skapelser som Lamborghini Miura och Lancia Stratos.
Instruktionen blev att skapa “något läckert” baserat på 340-plattformen. Resultatet blev en konceptbil i form av en tredörrarscoupé med namnet Volvo Tundra.
En synnerligen modern skapelse
Designmässigt var Volvo Tundra synnerligen modern för tiden, med integrerade stötfångare, ett fönsterparti som sträckte sig runt hela bilen, och ett kantigt formspråk.
Tanken var att bilen skulle leka med geometriska former, snarare än att vara regelrätt vacker.
Fronten pryddes av en kylargrill som satt ovanligt lågt och förskjuten mot bilens högersida, och framlyktorna var av klassisk pop up-typ.
Under huven hade konceptbilen en 1,4-litersmotor på 70 hästkrafter, och interiört bjöds det på en modern digital instrumentering.
För modern för Volvo, perfekt för Citroën
Något Tundra däremot inte bjöd på var några typiska Volvo-detaljer, och konceptbilen nobbades av Volvo-ledningen. Man såg bilen som för modern och var rädd att den skulle vara svårsåld.
Gandini lät inte detta nederlag och gick med sin design till franska Citroën, som efter smärre designförändringar satte designen i produktion i form av den revolutionerande BX.
Citroën BX ersatte den gamla GSA-modellen, och designmässigt har dessa onekligen betydligt mer gemensamt än vad Tundra hade med någon tidigare Volvomodell.
Försäljningsmässigt kom Citroën BX att bli en braksuccé, och såldes i 2,3 miljoner exemplar mellan 1982 och 1994.
Den enda konceptbil av Volvo Tundra som byggdes finns i dag i Bertones museum.