Fords vd: Jag bryr mig inte om vi är sist med V8
På sina håll i Europa har elektrifieringen gått snabbt framåt. Rör man sig i stället till andra sidan Atlanten är verkligheten en annan och amerikanarna fortsätter att vurma för V8-motorn, däribland Fords vd.
Det är något som blir extra tydligt när man kastar ett getöga på olika märkens elektrifieringsstrategier.
Många märken har en tydlig strategi som gäller specifikt för den mer elbilsvänliga marknaden Europa, men satsar fortsatt på fossila bränslen globalt.
Ett exempel är Ford.
Olika strategier
I Europa säger Ford att de bara ska sälja elbilar till 2030. En del av den strategin är lanseringen av en rad nya elbilar.
Det är dock inte en strategi som de anammar för hemmamarknaden, USA.
Under ett motorsportsevenemang i Charlotte, North Carolina, USA inför säsongen 2024 gav Fords vd, Jim Farley, ett utlåtande till lokala journalister.
Fords vd har ordet
”Mustang kommer snart att fira 60 år. Många av våra konkurrenter har dragit. Vi har alltid varit här med Mustangen. Vi kommer att fortsätta investera i den och om vi är de sista i världen som tillverkar en prisvärd V8-sportbil, då får det vara så” förklarade Jim Farley.
Med andra ord lär det sannerligen dröja innan det amerikanska märket lägger ner tillverkningen av sina V8-motor.
Farley fortsatte med att berätta att under valfri helg under 2024 kommer det att tävla Mustanger på sex olika kontinenter. Det gäller alltifrån Nascar i USA till Australian Supercars i Australien.
Tack vare elbilar
Anledningen som Ford fortsatt kan tillverka V8-motorer kan i viss grad härledas till just tillverkningen av elbilar, tack vare utsläpp och liknande.
Den amerikanska vd:n menar emellertid på att det kommer att dröja hela vägen till 2030 innan elbilar och förbränningsbilar kostar lika mycket.