Dacia Jogger Hybrid provkörd: Fenomenal familjefraktare
När familjevänliga Dacia Jogger lanserades under fjolåret sprang den rakt in i bilköparnas hjärtan, åtminstone söderut på kontinenten. I Sverige kan dess popularitet dock bäst beskrivas som blygsam.
Det är inte utan anledninbg. Svenska bilköpare – särskilt inom familjesegmentet – värderar säkerhet högt. Jogger har bara en stjärna i Euro NCAP.
Föräldrarollen kanske även går hand i hand med att undvika de mest utsläppsbenägna av åkdon – så att barn och barnbarn kan leva vidare på vår planet.
Jogger har hittills bara erbjudits med bensindrift, ett skäl till varför den ännu inte slagit igenom i kombilandet Sverige.
Dacia Jogger Hybrid är redan en gammal goding
Om så är fallet borde det nu kunna bli lite bättre ruljangs på Jogger. Nu släpps den nämligen i elektrifierat format.
Det rör sig emellertid inte om någon flådig laddhybrid, utan i stället lånar Dacia in fullhybridtekniken från koncernsyskonet Renault, men i något vidareutvecklat format.
Det är mer eller mindre samma hårdvara som man finner i Renault-hybriderna Arkana och Austral.
Förbränningsmotorn är en konventionell pjäs på 1,6 liter, utan överladdning, medan resten av drivlinan är mer spännande.
En växellåda utan koppling
Det finns totalt två elmotorer. Den ena ansvarar för utsläppsfri körning och den andra agerar startmotor. Också det låter väldigt traditionsenligt.
Vid närmare undersökning visar det sig emellertid att startmotorn är av högspänningsslag – samma sort som man finner i en mildhybrid. Skälet till att så är fallet är kraftöverföringen.
Den automatiska växellådan har nämligen ingen koppling. När en ny växel ska i är det startmotorns uppgift att matcha varvtalen mellan dreven, vilket teoretiskt sett lär begränsa slitaget avsevärt.
Det enda man kan klaga på i relation till växellådan är att det inte är så tydligt vilket läge man har den i. Detta skulle Dacia enkelt kunna åtgärda genom att tydligt informera om saken i det nya, digitala instrumentklustret.
Hybridbatteriet sitter under golvet bak, och inkräktar inte på innerutrymmena. Med 1,2 kWh kapacitet är det nämligen inte större än att det ryms på den plats som i oelektrifierade Jogger är avsedd för reservhjulet.
Dyrare, men billigare i drift
Dacia Jogger Hybrid börjar på blott 306 900 kronor, att jämföra med 232 900 för dess oelektrifierade motsvarighet med samma utrustningsnivå.
Skatten är ett par tusenlappar lägre, vilket gör att man hamnar på en prisskillnad kring 60 000 kronor. Är det något som man kan ta igen på lägre förbrukning?
Det blir naturligtvis en fråga om hur mycket man kör. Eftersom Jogger är en fullhybrid – och således ingen laddhybrid – går det inte att spara in någon förmögenhet genom att köra kortare sträckor på ren el.
Besparingarna generar man i hög utsträckning bara genom mycket körning i stadsmiljö där bilens förmåga att återvinna bromskraft gör att den, utan någon som helst ansträngning, lätt hamnar under en halvliter per mil i förbrukning.
Det är ett par-tre deciliter mindre än i vanliga Jogger.
För att Jogger Hybrid ska löna sig ekonomiskt, för det är ändå vad Dacia handlar om i grund och botten, gäller det alltså att man lever ett liv som taxichaufför – antingen via yrket eller hemma tack vare stor reproduktiv framgång.
Dacia Jogger Hybrid är vettig som få
Dacia Jogger Hybrid tar det vettiga helhetspaket som den rumänska mångfraktaren erbjuder och förfinar det genom att bli snålare och ha en automatväxellåda.
Likt ordinarie Jogger ligger den stabilt på vägen, även i högre hastigheter, och bjuder på en byggkvalitet som imponerar.
De omfattande möjligheterna att fälla och vika ihop sätena bidrar fortfarande med oerhörd flexibilitet. Till Sverige kommer endast den sjusitsiga varianten.
Det finns även en del nackdelar. Exempelvis är fickan som ska hålla bälten ur vägen när man fäller den andra sätesraden fortsatt usel, och infotainmentsystemet är inget att skriva hem om. Det finns dock en fiffig hållare för mobiltelefonen som man kan använda i stället.
Med hänsyn till målgruppen känns en fullhybrid vettig, då många inte har möjlighet att ladda hemma.
Att elektrifieringen skulle öka bilens värde med närmare 70 000 kronor är däremot inte solklart.
Dacia Jogger Hybrid (2023)
Motor: 1,6-liters fyra, bensinhybrid, 140 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: Kopplingslös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,1 sekunder
Toppfart: 178 km/h
Vikt: 1 385 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4547/2007/1691 mm
Pris: Från 306 900 SEK
Dacia Jogger Hybrid
Dacia Jogger Hybrid är ett kvitto på bilar inte alltid behöver vara så komplicerade.