Test: Nya Mitsubishi Colt provkörd – förklädd fransos
Nya Mitsubishi Colt är en verkligt internationell bil. Varumärket är från Japan, konstruktionen är fransk och signeras Renault samt produktionen sker i turkiska Bursa. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Tyskland för en provkörning.
Puristerna, eller de flesta som inte bara tittar på logotypen i fronten, kommer hävda att det handlar om en Renault Clio som bara sminkats med Mitsubishi-logotyper.
I mångt och mycket är det just vad man väljer att servera när man återlanserar Mitsubishi-varumärket.
Varumärket hade fått förpassats till den europeiska fordonshistorien om inte ett lyckat partnerskap med Renault ändrat spelplanen i sista minuten.
Nya tag för Mitsubishi Colt
Mitsubishi meddelade för några år sedan att man stoppade utvecklingen av nya modeller, men ändrade sig på grund av möjligheterna som kom med Renault-Nissan-samarbetet.
Colt-varumärket är klassiskt och har funnits i Europa mellan 1978 och 2013. Nu är det äntligen dags för en återlansering, efter ett uppehåll på exakt ett decennium.
Ur samarbetet med Renault kommer även en ny version av ASX som bygger på Renault Captur. Frank Krol som är VD på Mitsubishi Motor Europa kommenterar att det här är modeller som gör att varumärket är närvarande i hjärtat av Europas kärnsegment.
Det är visserligen sant men det är också de segmenten som är bland de mest konkurrensutsatta.
Tar sig an Europa på nytt
Målet är i vilket fall att ta en marknadsandel på cirka en procent i Europa med hjälp av det nuvarande modellprogrammet samtidigt som en ny och europeisk version av Outlander PHEV kommer att lanseras under 2024.
Målet är att produktutbudet ska sträcka sig från minstingen Space Star hela vägen till Outlander via Colt, ASX och Eclipse Cross, storleksmässigt rangordnat.
Eftersom Colt baserar sig på Renault Clio handlar det i mångt och mycket om en konstruktion som är över fyra år gammal. Alltjämt har designen åldrats väl och Colt lanseras i samband med att Clio får ett ansiktslyft.
Valet att genomföra “badge engineering” i så pass hög utsträckning grundar sig i en vilja att snabbt få ut bilen på marknaden.
Att utveckla en bil från början tar otroligt lång tid, även om utvecklingstiden snabbats upp rejält de senaste åren tack vare delade plattformar men eftersom Mitsubishi planerat att lämna den europeiska marknaden fanns ingen modell i pipelinen.
Ingen tvättäkta Mitsubishi
Det gör att de rent fordonsmässiga egenskaperna är otroligt lika mellan Renaults version och Mitsubishi. Det som differentierar Clio och Colt är snarare prissättningen av de olika utrustningsnivåerna och allt som ingår utanför själva fordonet, såsom garantier och servicenätverk.
Alla Mitsubishis bilar kommer exempelvis med fem års nybilsgaranti och vägassistans. Problemet för Mitsubishi är att Renault Clio också kommer med fem års nybilsgaranti.
Eftersom det inte finns några priser tillgängliga för Colt så blir det svårt att uttala sig om modellens köpvärdhet kontra sitt franska syskon. Priset är helt avgörande för modellens eventuella framgång.
För utöver pris och det kringliggande erbjudandet är det bara små designskillnader som skiljer modellerna från varandra.
Lika bra som en Clio – men utan pris
Det vi däremot kan uttala oss om efter en provrunda på stundvis knaggliga öst-tyska vägar är modellens fina köregenskaper.
Precis som när jag körde Clio för för snart tre år sedan så slås man av god komfort kombinerat med en precis styrkänsla.
Summerar man bilens intryck, framförallt den välutrustade hyrbrid-versionen som provkördes, får man väldigt mycket storbilskänsla i ett litet paket.
Kvalitetskänslan är inte överväldigande, men ändå förvånansvärt bra och man uppskattar de manuella vreden för klimatsystemet.
I nya Colt får man dessutom olika säkerhets- och assistanssystem som bland annat adaptiv farthållare, 360-graders kamera och automatiska strålkastare om man väljer en tillräckligt hög utrustningsnivå.
Att teknik som tidigare bara fanns tillgänglig i lyxigare och större modeller nu börjar finnas i B-segmentet bidrar till storbilsupplevelsen.
Tittar man på utbudet av drivlinor noterar man en 1,0-liters trecylindrig motor med 65 hästkrafter som är kopplad till en femväxlad manuell växellåda.
Flera alternativ
Dessutom finns det en turboladdad version av samma motor som i stället ger 90 hästkrafter via en sexväxlad manuell växellåda. Det här är den drivlinan som man räknar med ska bli storsäljaren i Sverige.
Slutligen finns även en hybrid med 145 hästkrafter som kopplas till en CVT-låda med 14 simulerade steg.
Hybrid-drivlinan erbjuder en raffinerad körupplevelse och ökad effektivitet. Den stora frågan är alltjämt huruvida det i längden faktiskt bidrar till det bättre ut det större perspektivet, såväl ekonomiskt som miljömässigt.
Vilken drivlina man ska välja får ett framtida test utvisa då besöket i Berlin enbart gav möjlighet till att provköra hybrid-drivlinan.
Man kan dock spekulera i att en turbomatad tre-pip parad med en manuell växellåda kan vara ett pragmatiskt val för den som behöver både fart men inte vill betala det högre priset för den mer tekniskt raffinerade hybridversionen.
Mitsubishi Colt utmärker sig inte
I samband med Mitsubishis återlansering på den europeiska marknaden väljer man att lansera två av Renaults bästsäljare i form av Captur och Clio, som inom Mitsubishi-familjen heter ASX respektive Colt.
Colt är kort och gott en Clio med Mitsubishi-grill och -logotyper.
Modellen erbjuds med tre drivlinor hämtade direkt från Renaults hyllor. Fördelen är att alla är beprövade sedan innan.
Segmentet som Colt ger sig in i är stenhårt och modellen kommer att få det tufft att utmärka sig i havet av konkurrenter, men Mitsubishi hoppas på att lojala kunder och ett attraktivt helhetserbjudande ska ge resultat.
Mitsubishi Colt
Mitsubishi är en förklädd fransos. Priset är helt avgörande för bilens framgångar.