Omoda: Ännu ett nytt bilmärke från Kina
Sverige har under de senaste åren invaderats av nya bilmärken från Kina, och nu ger sig ännu en spelare, vid namnet Omoda, in i leken.
Omoda ägs av den statligt ägda kinesiska fordonsjätten Chery, och gjorde debut i slutet av förra året i Ryssland och Kazakstan.
Enligt märket är dess bilar inriktade på unga personer ur generation Z.
Först ut är Omoda 5
Märkets första modell är den kompakta suven Omoda 5, som bjuder på ett generiskt men modernt formspråk och är fullspäckad med tekniska finesser.
Det finns bland annat ventilerade stolar, trådlös mobilladdning och 10,25-tumsskärmar för både instrumenten och MMI-systemet.
I likhet med många andra Kinabilar har modellen också fått toppbetyget fem stjärnor i krocksäkerhet av Euro NCAP.
Både bensin- och eldrift
Merparten av de nya kinesiska bilmärkena har satsat på att bara erbjuda elbilar på den svenska marknaden, men så är inte fallet med Omoda.
Man planerar nämligen att ta in Omoda 5 i både bensin- och eldriven versioner till landet.
Under huven på bensinversionen finner vi en turbofyra på 197 hästkrafter och ett vridmoment på 210 newtonmeter.
Kraften skickas till framhjulen via en 7-stegad dubbelkopplingslåda och 0-100-sprinten avverkas på 7,8 sekunder.
45 mil räckvidd
Den eldrivna versionen av Omoda 5 är också framhjulsdriven, med en effekt på 150 hästkrafter och ett vridmoment på 340 newtonmeter.
Ett batteri på 65 kWh sörjer för en räckvidd på upp till 45 mil.
Vad den maximala laddeffekten ligger på har man dock inte delat med sig av.
Huruvida bilen är utrustad med luftvärmepump, vilket är viktigt för att bibehålla en någorlunda räckvidd vintertid, har man inte heller avslöjat.
Kommer till Sverige nästa år
Vad Omoda-bilarna kommer att kosta när de lanseras på den svenska marknaden återstår att se.
Man säger sig dock sikta på samma segment som MG 4 befinner sig i.
Hur som helst planerar märket att ge sig in i landet under den första halvan av nästa år.