ÅHVB finalist #2: Alpina B5
Läs vår recension av Alpina B5 här.
”Ofta talar vi motorjournalister om att vissa bilar klarar allt”. Så inledde jag min provkörningsrapport om Alpina B5 Touring. Många bilar försöker med det men få lyckas. Alpina B5 Touring är dock ett riktigt lyckat exempel. Den har prestanda likvärdig en superbil, är lika praktisk som en skåpbil och lika bekväm som en renodlad lyxbil. Vad finns inte att älska med en bil som är höjden av exklusivitet, prestanda, komfort och praktikalitet?
I tider då mina mer isbjörnsintresserade kollegor tycker att en elbil ska vinna bilvärldens mest prestigefyllda utmärkelse, är jag av en annan åsikt. Det må finnas bra elbilar men de bästa bilarna är fortfarande de med en riktig motor. Alpina B5 uppfyller samtliga krav man rimligtvis kan ställa på en bil och det med råge.
de tar alla de viktigaste komponenterna såsom motor, växellåda, och fjädring och totalmodifierar dem enligt skit-i-kostnaden-konceptet.
Beträffande utseendet skrev jag att ”en Alpina ser inte aggressiv ut, utan lyckas väva in det smakfulla designspråk som har präglat märkets bilar i decennier. Allt från de klassiska, 21 tum stora multiekrade fälgarna till den diskreta fronten och de fyra avgasutblåsen existerar i en sådan elegant symbios att jag blir sexuellt upphetsad varje gång jag ser en Alpina.” Vad mer kan man rimligtvis begära?
Apropå prestandan konstaterade jag att ”Alpina B5 alltså är en 5-serie som drivs av en bensinmotor, men inte vilken bensinmotor som helst. Här har vi att göra med en BMW:s 4,4 liter stora V8 som utvecklar ofattbara 621 hästkrafter.” Trots den sanslösa prestandan är B5 galet bekväm samtidigt som den kan förgöra de flesta andra bilar tack vare sin fenomenala väghållning.
Jag skulle kunna gå så långt som att nominera Alpina B5 till världens bästa bil. Den lyckas med allt och i en tid då alla är besatta av elbilar glömmer man att de mest fantastiska bilarna fortfarande drivs av gammal hederlig bensin. Med B5 har Alpina inte kompromissat med någonting och resultatet är därför min nominering till Årets Högsta Växeln-bil 2021.