ÅHVB finalist #5: Volkswagen California
Covid-19-pandemin har i stort sett omöjliggjort semesterresande likt vi tidigare känt till det; att trängas på hotellbuffén flyger inte med den allmänna opinionen. Tur är väl då att Volkswagen i sitt modellutbud huserar ett åkdon som möjliggör för isolering på resande fot. Jag talar givetvis om VW California. Genom att erbjuda ett fullt dugligt boende på fyra hjul, och mobilitet i paritet med en personbil, sammanför man det bästa av två världar och bryggar således gapet till husbilsmarknaden.
”Att kunna lägga till för natten i princip var som helst medför en välkommen känsla av frihet och samhörighet med naturen”
Att äga en bil som VW California bjuder in till fantastiska äventyr. Personligen tillbringade jag sommarledigheten på otaliga platser runtom västkusten, liksom Högsta Växeln tidigare mer ingående testat Californias potential som upptäcktsfärdsbil under en resa i Galdhöpiggens vintriga landskap. Modellens främsta köpargument, jämte en ”vanlig” campingbil, är onekligen dess ringa storlek och personbilsliknande köregenskaper, vilket innebär att du med enkelhet kan ockupera vänsterfilen längs vårt avlånga land. De mer äventyrslystna resenärerna drar fördel av bland annat fyrhjulsdrift och diffspärr, något som möjliggör för ett ”aktivt friluftsliv”, som Volkswagen så fint uttrycker det.
Det rör sig förvisso inte om en billig modell som sådan, men man erbjuder samtidigt mycket bil för pengarna. För att inte tala om de reseupplevelser som möjliggörs av att äga det, enligt mig, perfekta roadtrip-fordonet, i synnerhet i tider som dessa. Av just den anledningen är Volkswagen California den värdiga vinnaren av Årets Högsta Växeln-bil 2020.