ÅHVB finalist #4: Rolls-Royce Phantom

I årtionden har Rolls-Royce påstått sig tillverka världens bästa bil, vilket i många år egentligen var mer indikativt för hur dåliga dåtidens bilar var snarare än för hur bra en Rolls var. Sakta men säkert började detta dock att förändras och helt plötsligt blev dåtid nutid. Den åttonde generationen Phantom är ett faktum, och fortfarande påstår Rolls att detta är världens bästa bil. Men nu ska jag släppa en riktig bomb; det är den också. Nya Rolls-Royce Phantom är verkligen världens bästa bil och därför också väl värdig titeln Årets Högsta Växeln-bil 2018.

Phantom är världens tystaste, härligaste och mest bekväma bil att åka i. Så fort man sätter sig bakom ratten på den blir det också uppenbart varför så många Rolls-förare själva vill köra sina bilar. Det liknar ingenting annat jag tidigare upplevt. Det är som att åka runt i en fönsterbeklädd pansartäckt bunker som också råkar ha en interiör som är bättre än världsklass. Omvärlden existerar fortfarande, men du är verkligen ingen del av den.

När jag fick chansen att provköra bilen skrev jag att nya Phantom har utökat min känslomässiga repertoar till att också innefatta den varma och gosiga känsla som snabbt infann sig hos mig när jag gled iväg i bilen. Det är något som inte har skett sedan jag kysste en tjej för första gången. Fullkomligt obeskrivligt.

Visst, en Rolls-Royce är lika osvensk som wienerschnitzel med HP-sås och betydligt dyrare än så, men en Phantom är för bra för att avfärdas på grund av något så enkelt som att den inte passar i lilla landet lagom. Att jämföra den med andra bilar är som att jämföra Armand de Brignac med polsk bensinmacksvodka. De må finna viss samhörighet i att de vagt tillhör samma kategori av tingest, men mycket mer än så har de inte gemensamt. En Rolls-Royce Phantom är kort och gott på en helt annan nivå än något annat man kan välja att framföra och därför bör den bli Årets Högsta Växeln-bil 2018.