Test: Ford Focus
Ford Focus
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 125 hästkrafter, 170 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,0 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1322 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4378/1979/1452 mm
Pris: 220 900 SEK
(Testbil ca 255 000 SEK)
Ford Focus har funnits i 20 år och har från start sålt som sockervadd på en cirkus. Totalt har Ford lyckats kränga cirka 16 miljoner Focusar världen över så att modellen är en viktig spelare för märket är ingen hemlighet. Just Focus har utmärkt sig genom att ha köregenskaper som drar tankarna till en hurtig träningsnarkoman snarare än en seg soffpotatis. Nya Focus är den fjärde generationen som ska erbjuda mer körglädje och teknik än någonsin. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur väl den lyckas föra det vinnande konceptet vidare.
Exteriört är det som att jämföra vinter och sommar om man ställer den föregående generationen bredvid den nya. Trots att storleken är ungefär densamma är allt annat nytt. Det syns klart och tydligt att nya Focus är modernare och uppfattas från alla vinklar som sportigare än någonsin. Designen är enligt mig stilren och detaljer som snirkliga LED-lampor i fronten och smala, aningen vassa bakljus ger bilen en sammanhängande och välproportionerlig look.
Interiören har städats och snyggats till ordentligt. Om den förra såg ut som en TV-fjärrkontroll med en drös olika knappar liknar den nya mer ett stilrent tangentbord. Man hittar det man vill utan att behöva tänka till en extra gång eller ta blicken från vägen under en längre tid. Ford har alltså valt att gå den analoga vägen utan ett antal stora skärmar som styr varenda funktion i bilen.
Det finns fortfarande kvar temperatur- och volymvred, och det uppskattas enormt. Även mätarhuset är fortfarande analogt, men det är så stilrent och välgenomtänkt att jag inte en enda gång under testperioden kände behovet av att behöva konfigurera det eller byta layout. Minus är head-up displayen som projiceras mot en liten plastskiva snarare än direkt mot vindrutan.
Att Focus är en kul bil att köra kanske inte kommer som en överraskning men exakt hur mycket körglädje bjuder den på? Förvånansvärt mycket mer än vad jag trodde. Växelspaken är skön att hålla i och den manuella lådan är väldigt trevlig att använda rent maskinellt. Hjulen svarar på rattutslag snabbare än Lucky Luke och chassit uppmuntrar till att hålla olagligt höga farter i kurvorna. Den känns stabil och livlig på samma gång oberoende av fart, och det är något som få andra tillverkare lyckas med.
Den trecylindriga motorn som producerar 125 hästkrafter bjuder på en oerhört jämn och behaglig gång vid normal framfart. Den är lika tyst som en tassande katt om man håller sig under 3000 varv per minut. Det är först när man kommer över 4000 varv som motorn ger ifrån sig ett ljud som inte är särskilt rogivande. För att få ut det mesta av körglädjen krävs det dock att man varvar som en vettvilling men bilen känns trots det aldrig särskilt snabb. Det låter definitivt mer än vad det går men tack vare den fina styrningen förlåter man snabbt avsaknaden av fartresurser.
Ford Focus är tveklöst en prisvärd bil med många nya funktioner jämfört med föregångaren. Den tuffaste konkurrenten är den som har gett namn till hela bilklassen, nämligen Volkswagen Golf. Den är lika populär som Systembolaget dagarna innan midsommar och en tuff fiende att ta sig an. Focus är en viktig bil för Ford på den europeiska marknaden och de teknologiska framstegen och briljanta köregenskaperna som vardagsbil gör den mer åtråvärd än någonsin. Om den blir en ny favorit-halvkombi kan bara tiden visa men det ser minst sagt lovande ut. En sak är dock helt säker, jag har aldrig varit mer spänd på vad nästa generation Focus RS kommer att erbjuda.
Betyg
Sammanfattning
Ford Focus är ett bättre val en någonsin i Golf-klassen. Exteriören är vackrare än föregående generation och interiören är löjligt lätt att använda. Som vardagsbil bjuder den på överraskande mycket körglädje trots att den aldrig uppfattas som snabb. En otroligt prisvärd och kompetent bil helt enkelt.