Volkswagen Tiguan Allspace provkörd i Frankrike

Den andra generationen Volkswagen Tiguan blev tack vare den stilrena designen och mångsidigheten snabbt en populär familjebil i Sverige när den kom ut förra året. För de som har så många barn att de fyller platserna i en femsitsig bil så att det blir över har det tidigare varit Touran eller Sharan som har varit de enda alternativen om man vill köra en Volkswagen. Dock passar inte en familjebuss alla typer av människor. Allspace fyller den luckan genom att bli den enda Volkswagen-suven med sju säten. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra en lite större Tiguan på vägarna kring Marseille.

Vid första anblick ser Volkswagen Tiguan Allspace ut precis som en vanlig Tiguan. Tittar man lite noggrannare ser man att den, likt Kim Kardashian, har fått en kraftigt förstorad bakdel. Det tillsammans med en aningen förändrad front och lite längre bakdörrar är det som utgör designskillnaderna mellan Allspace och vanliga Tiguan. Enligt mig är den inte ful, men den ser klumpigare ut än vanliga Tiguan som är slankare och smidigare. På insidan är den samma historia som i övriga Volkswagen-modeller, men det är absolut inget negativt.

Fakta:
21,5 centimeter längre än vanliga Tiguan
Sju säten som standard
Pris från 336 000 kronor
Fyrhjulsdrift som standard på alla modeller

Längre bak i bilen påträffas den största nyheten, nämligen en tredje sätesrad. Fäller man ner de två bakersta sätena får man ett bagageutrymme som rymmer allt från ett helt hunddagis till en mindre bil. Det går även att välja en femsitsig version, men gör man det kan det bara ha berott på en sak, man klickade fel vid beställningen. Hela grejen med Allspace är uppenbarligen att man ska kunna frakta sju personer.

Bakom ratten märktes det snabbt att modellen är extremt tyst. Testrundan jag gjorde började i den motorsvagaste bilen, en diesel med 150 hästkrafter. Den har nog med kraft för att röra på sig men den fick kämpa en hel del upp för bergsvägarna. Ute på motorvägen var alla ljud som borttrollade, men det kan till stor del bero på den silkeslena, franska asfalten. Efter en liten paus bytte jag till den 240 hästkrafter starka dieseln som kommer att få namnet GTS i Sverige. Den känns som en diskret missil trots sin storlek, med gott om fartresurser men utan att skrämma slag på föraren.

Motoralternativ:
Bensin:
2,0-liters, 180 hästkrafter
2,0-liters, 220 hästkrafter
Diesel:
2,0-liters, 150 hästkrafter
2,0-liters, 190 hästkrafter
2,0-liters, 240 hästkrafter

Tiguan Allspace är en stor bil som ger känslan av att man kör något mindre. Chassit är välbalanserat; den är inte stötig, men heller inte gungig utan vad vi i Sverige skulle kalla för lagom. Det finns mer plats än i ett IKEA-varuhus och tappar man bort något lär det ta månader innan man hittar det eftersom förvaringsmöjligheterna är oändliga.

Sätter jag mig längst bak försvinner dock känslan av rymd. Det enda sättet jag får plats i tredje sätesraden är om jag trycker ut benen ordentligt men då ser jag ut som en hjulbent clown. För barn bör det dock fungera alldeles utmärkt. Frågan är om Allspace urskiljer sig nog för att folk ska välja just den framför den billigare Skoda Kodiaq? Svaret får vi inom kort eftersom Volkswagen Tiguan Allspace redan nu finns tillgänglig för beställning.