Test: BMW M135i xDrive
BMW M135i xDrive
Motor: rak 6:a, bensin, dubbelturbo, 326 hästkrafter, 450 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 4,7 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 4324 mm
Pris: 425 000 SEK (testbil cirka 520 000 SEK)
Det är nog ingen hemlighet att vi på Högsta Växeln älskar GTI-bilar. BMW M135i är dock ingen GTI-bil. Det är en super-GTI-bil. Att trycka in en 6-cylindrig motor i en bil i golfklasstorlek är det perfekta receptet för en tidig grav. Oavsett har BMW gjort just det och det är inget annat än galet genialiskt. Många tycker att 1-serien ser ut som en gris men vi anser att den ser helt okej ut – den har gått från att varit en utsträckt VW Polo till något man kan tänka sig att lägga ögonen på. Precis som en super-GTI bör vara är M135i en ligist iförd Armani-kostym. Ja, den ser snabb ut men den är inte lika skrikig som en modifierad Volvo 740 vilket vi tackar för. Det ska absolut inte förglömmas att det är en BMW och med M-fälgarna samt de blåa bromsklossarna med de enorma bromsskivorna ser man att det är en bil som har mer fartresurser än dynamit.
Trevligt nog var pressbilen försedd med röd läderinteriör och BMW:s magnifika iDrive system så att vistas i den var en sann fröjd. Baksätet passar de som är amputerade vid höften alternativt har samma attribut som en bladlus. Det kompenseras av att bagageutrymmet inte alls var pjåkigt och i verkliga livet köper man inte en M135i för att slussa folk. Sikten bakåt var lite av ett skämt och nyckeln hade samma kvalité som en klädnypa. Det bör också tilläggas att vindrutetorkarna fungerade lika väl som en gramofonspelare från 1953. De låste sig med jämna mellanrum vilket gav upphov till en hel del frustration. Något som man kanske förväntar sig av en rak 6:a på 326 hästar är att den slurkar soppa i samma takt som Niagarafallen forsar vatten. Det går nämligen inte att köra bilen på ett ”vanligt” sätt – i komfortläget är bilen alldeles för responsiv för att bilen ska kunna framföras på ett mjukt sätt. Lägger man istället bilen i Eco-läget blir det på tok för mycket fördröjning.
Väljer man att lägga bilen i Sport-läget eller i Sport +-läget är bilen lika responsiv som en rallybil. Den svarar direkt och den ocean av kraft man har till sitt förfogande är av samma magnitud som indiska oceanen. Att trycka gasen i botten kan liknas att släppas från fritt fall tilt; så brutalt är det. Om man ens tänker på gaspedalen börjar omvärlden susa förbi i hastigheter som skulle leda till en fängelsevistelse. Det är inget annat än sensationellt. Den enda nackdelen med sådan intoxikerande prestanda – 0 till 100 görs på 4,7 sekunder – är att man förvandlas till en sådan trafikant som folk gormar sig över. ”Vilken vandal”, ”jävla idiot”, ”fartdåre”, ”han borde buras in” är vanliga uttryck när man susar förbi. Man kompenserar dock för sitt vanartiga trafikbeteende med det makalösa ljudspår som ackompanjerar bilens framfart. Motorn låter helt sensationellt och definitionen av körglädje måste ha myntats bakom ratten på en BMW M135i xDrive. På tal om xDrive-systemet fungerar det alldeles ypperligt. Har man bilen i Sport +-läget sätts stabilitetskontrollen också i ett sportläge vilket tillåter en del hjulspinn och bilens kraft kan fördelas upp till 100 procent bak vilket gör att kördynamiken ökar mer än Apples aktier gjort sedan 1976. Det innebär alltså att man kan motverka depression genom att sätta någon bakom ratten på en M135i.
Prismässigt tycker jag att man får en hel del valuta för pengarna när det kommer till BMW. Jämför man med de tyska motparterna – Audi och Mercedes – är BMW det mest ekonomiska valet. Mängden standardutrustning är imponerande och BMW verkar inte ha ett behov av att tvinga deras kunder att amortera bostaden ännu en gång bara för att ha råd med ett navigationssystem till exempel. Det går inte att förneka att 450 tusen för en bil i golfklassen är sanslösa mängder pengar man jämför man med till exempel Golf R som med en automatlåda hamnar på 392 tusen i grundutförande och då är lika välutrustad som ett uzbekistanskt fängelse är BMW:n med sina två extra cylindrar och 26 bavariska hästar ett sant kap. Inte nog med det, även om det är en tysk super-GTI lyckas den ha personlighet, karaktär och själ – den är som en argsint hund som man, trots konstanta mord- och bedrägeriförsök, sannerligen tycker om.
BMW M135i är en symbios på hjul som tilltalar alla ens sinnen och resulterar i att man gång på gång kliver ut ur bilen med ett leende på läpparna samt ett vakuum i fickan. Efter en vecka med M135i:an saknar jag verkligen den och väljer du att köra den garanterar jag liknande känslor. En brutal men helt, helt fantastisk bil.
Högsta Växeln-betyg: 80/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 7
Interiör: 9
Körglädje: 10
Valuta för pengarna: 8
Praktikalitet: 6
Ha-begär: 8
Relativ prestanda: 9
Personlighet: 7
Motorljud: 9
Komfort: 7