En hörnsten i BMWs framtid stavas ‘Neue Klasse’ och först ut på plattformen blir den mellanstora suven BMW iX3.
Den nya elbilsplattformen Neue Klasse kommer att agera bottenplatta i en uppsjö av nya modeller från BMW, varav 40 stycken kommer att lanseras till 2027.
I samband med lanseringen visar man därmed upp ett nytt designspråk och ny teknik som inom kort kommer att genomsyra stora delar av modellutbudet.
Högsta Växeln tog sig till München för att närvara under världspremiären av nya BMW iX3 i dagarna innan IAA Mobility 2025 går av stapeln.
Foto: BMW
Volymbilen BMW iX3 först ut
Istället för att demonstrera teknik och design i toppskiktet av modellutbudet väljer BMW att lansera de förväntade storsäljarna först; BMW iX3 och stundande i3 är utan tvekan några av märkets mest avgörande modeller, både historiskt och framöver.
BMW iX3 landar mitt i en av de mest eftertraktade segmenten hemma i Sverige och konkurrerar mot bilar som Audi Q6 e-tron, stundande Mercedes-Benz GLC och kommande Volvo EX60.
Priset är emellertid ganska mycket lägre än ovannämnda Audi.
Teknik som heter duga
Det råder ingen tvekan om att tekniken i nya iX3 är konkurrenskraftig; 800V-arkitektur tillåter för en räckvidd som sträcker sig norr om 800 kilometer och laddning som uppgår till 400 kW.
En 10-minuters paus på korvmojen räcker därmed för att kunna hinka i ytterligare 372 kilometers räckvidd.
Tack vare nya motorer, varav en synkron- (bak) och en asynkronmotor på framaxeln, blir iX3 ruggigt effektiv.
Förbrukningssiffrorna ligger mellan 15 och 18 kWh beroende på modell och specifikation. Batteripaketets kapacitet är knappa 109 kWh och består av cylindriska celler med 20 procent högre energitäthet än tidigare modeller.
Arkitekturen tillåter även för Vehicle-to-Grid (V2G) samt Vehicle-to-Load (V2L) vilket gör iX3 till den första BMWn med tekniken.
I praktiken innebär det att iX3 kan agera som ett batteri på hjul med förmåga att dela med sig till elnätet, eller driva kaffekokaren i vildmarken.
Den modell lanseras först stavas iX3 50 xDrive och är fyrhjulsdriven. Systemeffekten på 469 hästkrafter bådar för en 0-till-100-tid på 4,9 sekunder vilket får anses mer än tillräckligt för att hålla trafikrytmen.
Ett nygammalt designspråk
Med Neue Klasse introducerar BMW ett designspråk som hämtar inspiration från 60-talets Neue Klasse-modeller. Det är avskalat men man bibehåller kraftiga proportioner och linjer som andas BMW.
Suven iX3 bestyckas med vertikala njurar i fronten medan sedanen i3 pryds av horisontella diton. Njurarna utgör en del av varselljusen med avsikt att stärka identiteten, inte minst nattetid.
Interiören har omarbetats rejält
Även på insidan är skillnaden mot tidigare modeller påtaglig. Interiören har ett lounge-stuk likt BMW iX med en rejält avskalad design.
Istället för ett traditionellt instrumentkluster introducerar man BMW Panoramic Vision: en svepande vindrutedisplay som kan konfigureras lite hursom utöver att den agerar förarinstrument.
En head-up-display finns fortfarande att tillgå, men då som tillval.
En centralt placerad skärm på 17,9 tum sköter så gott som alla funktioner i bilen, men fysiska reglage för grundläggande funktioner såsom växelväljare och ljus finns. Skärmen är både snygg, responsiv och lättanvänd.
Hjärnan i Neue Klasse består av fyra datorer som sköter diverse system. Genom att separera systemen kan de optimeras för bättre prestanda och dessutom kan sladdhärvornas komplexitet reduceras.
Ratten i instegsutförande har fyra ekrar, en i varje väderstreck, medan M-sportratten gör sig av med de vertikala. Den udda utformningen av ratten påverkar hur den kan greppas, men hur ergonomin och användbarheten påverkas får ett framtida test utröna.
En mindre rolig trend är emellertid att det finns desto färre sätt att individualisera sin iX3. Antalet färger, klädslar och dekorer har reducerats och paketerats – av förståeliga skäl – men lyckligtvis ska färger som exempelvis röd och grön introduceras framöver.
BMW iX3 går att beställa redan idag
I och med lanseringen idag går nya BMW iX3 att beställa. Bilen byggs redan i BMWs nya fabrik belägen i Debrecen, Ungern och leveranserna drar igång kommande vår.
Det svenska priset för BMW iX3 50 xDrive är 749 900 SEK. För referens kostar motsvarande Audi Q6 e-tron från 899 000 SEK.
BMW iX3 och Neue Klasse måste anses lovande med tanke på allt ovanstående, men en framtida provkörning får utröna precis hur tilltalande BMWs senaste är.