Bilar blir alltmer kompetenta men ofta på bekostnad av körglädje. Maserati vill råda bot på detta och har nu dragit skynket av nya MCPura. Vi drog till Italien för en provkörning.
MCPura, uttalat ”M-C-Pura” och inte som en bilmodell tillverkad av en känd snabbmatskedja, är uppdaterade versionen av Maseratis supersportbil MC20.
Skillnaderna jämte föregångaren är strikt kosmetiska. Det är i stället beteckningen och filosofin kring bilen som reviderats.
Italienarna har även lagt mer krut på sin avdelning för skräddarsydda lösningar kallad Fuoriserie. Märket slår sannerligen ett slag för sådant som tilltalar hjärtat snarare än plånboken.
Foto: Maserati
En renodlad filosofi
Det krävs ingen språkprofessor för att konstatera att MCPura är en blinkning till ”pure”, vilket i sammanhanget kan översättas till ”renodlad” på svenska.
I fallet Maserati handlar det om ett renodlat fokus på körglädje. ”När man kliver ur bilen ska man alltid ha ett leende på läpparna”, berättar världens mest italienska man, Giovanni Perosino, marknadschef på Maserati.
Maserati McPura är en bil som är tänkt att uppmana dig till att ta den långa vägen hem och är nostalgisk kring gran turismo, konsten att köra för körandets skull. Begreppet härstammar från en tid då varje bilresa var målet, snarare än ett sätt att ta sig från A till B.
Faktum är att den är oerhört ensam i segmentet vad gäller supersportbilar utan elektrifiering, ett segment som tidigare dominerats av exempelvis Lamborghini Huracán som nu fått en elektrifierad ersättare i form av Temerario.
Det som gör MCPura än mer unik är det faktum att den är bakhjulsdriven.
Elektrifieringen är en konsekvens av skärpta utsläppsregler men även något som gynnat prestanda och, i vissa fall, användbarheten hos vissa bilar, däribland Ferrari 296 GTS.
Fokus hos Maserati MCPura ligger således inte i den tekniska datan utan i upplevelsen bakom ratten.
Maserati MCPura är till för att köras
Under körningen fick vi slå följe med en Maserati GranTurismo, rattandes av en av märkets testförare. Maserati MCPura har fyra körlägen att tillgå – GT (standardläget), Sport (som det låter), Corsa (bana) och Wet (blött).
GT-läget är det man använder till vardags och kalibreringen av styrningen, fjädringen och gasresponsen fokuserar alla på komfort.
Den 8-stegade dubbelkopplingslådan växlar blixtsnabbt medan gasresponsen är förhållandevis direkt. Bromsarna biter inte förrän man kommer en bit ner i pedalen, något som gör pedalerna rätt svårmodulerade i lägre hastigheter.
Styrningen är direkt och man känner hur lätt bilen är – blott 1 560 kilogram. MCPura svarar direkt på minst lilla input och upplevs som enormt lättfotad. I GT-läget går det att puttra runt stan med lätthet och MCPura är absolut bekväm nog att köras till vardags.
Det finns även gott om utrymme på passagerarsidan. Något det emellertid inte finns gott om är förvaringsutrymmen. Bagageutrymmet sväljer blott 100 liter och mittfacket kan lätt förväxlas med ett pennskrin i storlek. Det finns heller inga sidofack.
Det är emellertid helt i linje med att Maserati MCPura är en tvättäkta superbil. Det blir snabbt uppenbart när Forte dei Marmis gator byts ut mot slingriga bergsvägar. Gasen i botten möts av en våldsam acceleration och man känner hur bakändan vill kliva ut.
I sakta mak är MCPura inte särskilt skräckinjagande, med undantag av bromsarna som kräver en tung högerfot. Med det sagt är MCPura den sortens bil som bjuder upp till dans och ju mer man pressar, desto mer pressar den tillbaka.
I sin tur blir det ett samspel mellan förare och bil som inte många bilar erbjuder. Man har ständig koll på den dynamiska gränsen, men det är oftast förarens överlevnadsinstinkt som kliver in innan framvagnen tappar grepp.
Maserati MCPura är en hyllning till körglädje
Maserati MCPura premierar körglädje framför användarvänlighet, på gott och ont. Å ena sidan känns det mer som en renodlad italiensk superbil, å andra sidan är den inte lika användbar till vardags. Men vem bryr sig?
MCPura är makalöst balanserad och lyckas med konststycket att vara både skräckinjagande och tillmötesgående. På sätt och vis har MCPura något av ett temperament.
Föreställ dig en hetlevrad colombiansk salsagudinna som gör allt hon kan för att ta kommandot på dansgolvet. Det gäller att man själv har på sig rätt skor för jobbet…
Maserati MCPura (2026)
Motor: 3-liters V6, 630 hästkrafter, 720 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,9 sekunder
Toppfart: Över 320 km/h
Vikt: 1 560 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4677/2178/1214 mm
Pris: Från cirka 3 000 000 SEK
Maserati MCPura
Maserati MCPura är det italienska märkets tillskott till segmentet för superbilar. Resultatet är en pjäs som utmärker sig med sin sylvassa körupplevelse, icke-elektrifierade drivlina och en design som heter duga.

