Mercedes har haft det tufft på sistone. Märkets EQ-elbilar har inte riktigt motsvarat förväntningarna och därför är det dags att tänka om, något de nu gjort med Mercedes-Benz GLC with EQ Technology.
Lösningen stavas alltså GLC, en modell som ska bära arvet vidare och samtidigt visa att tyskarna fortfarande har vad som krävs.
Vi reste till Stuttgart för en första medåkning.
Foto: Mercedes-Benz
En central modell
GLC är Mercedes mest sålda bil och därmed också kassakon som ska hålla fabrikerna igång. Det gör den elektriska varianten till något av ett ödesprojekt.
Filosofin är att det först och främst ska vara en GLC, därefter en elbil. Ett synsätt som EQ-serien aldrig riktigt lyckades förmedla.
Elektriska GLC bygger på den nya MBEA-plattformen, skräddarsydd för elbilar. Det ger ingenjörerna större frihet att optimera utrymmen och köregenskaper.
För blotta ögat ser fossil- och elvarianten snarlika ut, men den eldrivna får längre hjulbas och ett kortare överhäng fram.
Lyx och arv
Mercedes vill återgå till sina rötter. En ny grillsignatur ska påminna om en tid då en Mercedes definierades av sin front och samtidigt signalerade kvalitet.
Under senare år har interiörerna fått kritik för att inte leva upp till stjärnans rykte. Nu försöker tyskarna rätta till det.
Vår prototyp var kamouflerad men vi hann känna på en mer avklädd version i en industrilokal i Stuttgart. Första intrycket? En kupé med anmärkningsvärt låg ljudnivå.
Det märks att Mercedes har lagt mycket resurser på just detta, något som blir extra viktigt i en elbil där avsaknaden av motorljud blottar allt annat.
På tyska vägar
Själva medåkningen blev kort men tillräcklig för att bilda sig en uppfattning. Sätena är bekväma och utrymmena generösa.
Luftfjädringen gör ett bra jobb, men i låg fart letar sig vissa ojämnheter in. När farten stiger briljerar den däremot och jämnar ut vägen på klassiskt tyskt manér.
Gasresponsen är progressiv snarare än tvär, mer lik en fossildriven bil än den typiska digitala känslan hos många elbilar. Det gör upplevelsen naturligare och mer förtroendeingivande.
I tuff konkurrens
GLC kommer att behöva slåss i ett segment där BMW iX3 och Cadillac Lyriq existerar. Mercedes erkänner öppet att de testat konkurrenter från hela världen och det märks att de vill visa att deras modell är en Mercedes först och främst.
På pappret imponerar siffrorna: upp till 400 kW laddning och en räckvidd på 713 kilometer enligt WLTP.
Frågan är om det räcker när efterfrågan på elbilar globalt börjar vika. Samtidigt känns strategin med att låta el- och fossilmodeller likna varandra mer än rimlig. Vid vår första bekantskap har tyskarna i alla fall lagt ribban högt.
Mercedes-Benz GLC with EQ Technology är viktigare än någonsin
Produktionen drar igång i februari 2026 och det dröjer innan vi kan lägga Högsta Växeln bakom ratten på en färdig bil.
Men en sak står redan klar. Mercedes tar sitt nya elprojekt på fullaste allvar och elektriska GLC ser ut att kunna bli just den nystart som Stuttgart behöver.