ÅHVB finalist #5: Jaguar I-Pace
Medelnivån på dagens bilar är faktiskt ganska hög, och om en knapp månad går vi in i 2020-talet med historiskt få verkligt horribla bilar på marknaden. Samtidigt blir många bilar också alltmer lika varandra, och är ofta inget mer än konservativa vidareutvecklingar av koncept som etablerades för länge sedan. För att förtjäna titeln av årets Högsta Växeln-bil 2019 räcker det därför i min mening inte med att en bil helt enkelt är bra, utan den måste också fylla en intressant funktion i sin samtid. Av allt jag kört i år så är den bil som uppfyller detta bäst Jaguar I-Pace.
Jaguar är ett av mina favoritmärken, men jag måste erkänna att märket länge levde på gamla meriter och myter om sin forna storhetstid. Under 40-, 50- och 60-talen producerade man några av de mest sofistikerade bilarna i världen, som med avancerade motorer och hjulupphängningar erbjöd en kombination av prestanda, väghållning och tyst komfort som få kunde matcha. Under årens lopp har man emellertid hållit fast vid sina gamla designideal lite väl hårt och låtit konkurrenterna köra om.
Med I-Pace producerar Jaguar åter igen en av de mest moderna bilarna på marknaden, samtidigt som drivlinan passar alldeles utmärkt för klassiska Jaguar-egenskaper. Ett uppskattat karaktärsdrag av de stora bensinmotorerna i gamla Jaggor är att de kombinerar god prestanda med nära total tystnad och mängder av vrid – egenskaper som en elmotor så att säga har medfött. Designen är dessutom modern, djärv och definierad av de möjligheter som kommer av att inte ha någon motor under huven – precis som de gamla långa, låga Jaggorna definierades av att det satt långa radsexor under huvarna. Resultatet är en långt mer övertygande Jaguar än vad man kanske först förväntar sig, och i sin recension skrev Andreas så här:
“Med I-Pace har Jaguar hittat tillbaka till sina rötter. Den är innovativ, snabb och uppseendeväckande, vilket är precis vad en Jaguar ska vara.”
I-Pace signalerar att Jaguar har tagit klivet in på ett mycket lovande spår för framtiden, samtidigt som den är ett värdigt alternativ till de dominanta Teslorna på elbilsmarknaden. Detta gör den i högsta grad värdig titeln Årets Högsta Växeln-bil i mina ögon.