Europeiska tillverkare pressas av tullar och kinesisk konkurrens
De europeiska biltillverkarnas halvårsrapporter visar tydligt hur hårt branschen drabbats av de 15-procentiga tullarna som införts av USA:s president Donald Trump.
Samtidigt tappar flera tillverkare mark i både Kina och på hemmamarknaden och kostnaderna för elbilssatsningar och ny mjukvara fortsätter att belasta resultaten.
Det rapporterar Automotive News Europe.
BMW klarar sig relativt bra
Trots lägre försäljning i Kina och extra kostnader kopplade till Trumps handelspolitik lyckades BMW hålla sig inom marginalmålet för andra kvartalet, med en rörelsemarginal på 5,4 procent.
Företaget bekräftar prognosen om minst 5 procent i marginal för helåret, även om tullarna väntas kapa 1,25 procentenheter.
Elbilsförsäljningen i Europa har hjälpt BMW att väga upp nedgången i Kina, samtidigt som fabriken i South Carolina dämpat effekten av de amerikanska tullarna.
Mercedes och Volkswagen backar
Mercedes-Benz är desto mer pressat och har tvingats justera ner sina förväntningar på grund av tullar och hård konkurrens från Kina.
Rörelsemarginalen för bilar väntas landa på cirka 4 procent, betydligt lägre än det tidigare målet på 6 procent.
Än värre ser det ut för Volkswagen-koncernen, som rapporterar en tullsmäll på 1,3 miljarder euro under första halvåret.
Prognosen för rörelsemarginalen sänks till 4–5 procent, jämfört med tidigare 5,5–6,5 procent.
Dotterbolaget Porsche drabbas hårt med 400 miljoner euro i tullkostnader och nya omstruktureringar på totalt 1,3 miljarder euro.
Återstående marginal för 2025 väntas bli så låg som 5 procent.
– Vi står inför stora utmaningar globalt och detta är ingen storm som snabbt blåser förbi, säger Vokswagen- och Porsche-chefen Oliver Blume.
Även Stellantis, Renault och Volvo tappar
Stellantis räknar med att tullarna kommer att kosta koncernen 1,5 miljarder euro. Första halvåret slutade med en förlust på 2,3 miljarder euro. Nya vd:n Antonio Filosa har dock lovat att vända utvecklingen.
Renault redovisar ett jättetapp på 11,2 miljarder euro efter förändringar i redovisningen av innehavet i Nissan. Den operativa marginalen sjönk från 8,1 till 6 procent.
Volvo Cars backade med motsvarande 10 miljarder kronor i rörelseresultat under andra kvartalet.
Majoriteten av Volvos USA-försäljning består av bilar som tillverkas i Europa, vilket gör att företaget drabbas särskilt hårt av tullarna. En besparingsplan på 18 miljarder kronor har sjösatts.
Tunga investeringar i elbilar och mjukvara
Samtidigt som marknadsutmaningarna hopar sig är de europeiska tillverkarna mitt i en omställning mot elbilar och ny teknik. Kostnaderna är höga och utdelningen hittills begränsad.
– Det handlar fortfarande om redan pågående utmaningar. Elbilssatsningar och mjukvara är dyra investeringar som ännu inte gett fullt genomslag, säger Pedro Pacheco på Gartner till Automotive News Europe.
För flera tillverkare, bland annat BMW och Mercedes, påverkas kassaflöde och marginaler negativt när man lanserar nya, centraliserade fordonssystem.
Trots det anser Pacheco att det är för tidigt att ge upp, även om man bara är ”ungefär halvvägs” genom ökenvandringen mot elektrifiering.
Hösten bjuder på viktiga elbilslanseringar
BMW drar igång sin Neue Klasse-era med nya iX3 som premiärvisas i september. Fram till 2027 planerar man att lansera över 40 nya eller uppdaterade modeller, enligt koncernchefen Oliver Zipse.
Mercedes visar upp eldrivna GLC på IAA-mässan i München, den första modellen på plattformen MB-EA. Dessutom kommer en eldriven version av C-Klass senare.
Volkswagen-sfären bjuder på flera nyheter: Cupra visar upp en förseriemodell av elbilen Raval, och Skoda förhandsvisar ett eldrivet Octavia-koncept i kombiform.
Tullarna svider – men är inte förödande
Trots det dystra tonläget i kvartalsrapporterna är det inte läge för panik, menar Pacheco. Tarifferna är inte lika skadliga som de varit tidigare.
Det är istället de tillverkare som anpassar sig snabbt och vågar satsa offensivt som kan dra nytta av läget.
– Det gäller att ha flexibilitet och snabbt kunna möta förändrade marknadskrav, säger Felix Kuhnert på PwC.