Nya Lamborghini Temerario slopar V10 för V8 och elmotor

Olika bilmärken väcker olika känslor. När man var liten fanns det ett bilmärke som stod ut som det absolut coolaste, och det var utan tvekan Lamborghini, eller som man oftast sa: Lambo. Nu har italienarna dragit skynket av nya Temerario.

Nu har den italienska biltillverkaren presenterat uppföljaren till Huracán efter 10 år.

Det nya tillskottet till produktportföljen heter Temerario och den viktiga frågan är om den kan fylla de stora skorna som dess föregångare lämnar efter sig? 

Vi närvarade på världspremiären i under The Quail i Kalifornien.

Lamborghini Temerario
Det var bland andra vd Stephan Winkelmann som drog skynket av den nya superbilen.

Foto: Lamborghini

Två cylindrar mindre

Under de tio år som gått sedan lanseringen av Huracán har man förfinat och uppdaterat modellen flera gånger. Nu har man kommit fram till att det är dags att introducera en ny modell, som fått namnet Temerario.

Det är inte bara en ny design som kommer med modellen utan man har också gjort en helomvändning och slopar den motor som varit otroligt populär, alltså deras 5,2 liter stora V10-motor. Efterträdaren är en V8-motor på 4,0 liter som kan varva upp till 10 000 varv per minut. 

Lamborghini Temerario
Temerario har stora skor att fylla.

Tre elmotorer 

Men det är inte nog med det, Lamborghini har också stoppat dit tre stycken elmotorer för att passa elektrifieringstrenden. 

Två av dessa motorer driver framhjulen, och eftersom V8:an driver bakhjulen är modellen fyrhjulsdriven.

Den tredje elmotorn är integrerad i V8:an med syfte att undvika fördröjning som orsakas på grund av tiden det tar att bygga upp laddtryck. Sammanlagt levererar den nya modellen totalt 920 hästkrafter. 

Elmotorerna skall bidra med att minska utsläppen, närmare bestämt med 50 procent mindre än den tidigare Huracán. Men det skall nämnas att batteriet inte är av större storlek då det enbart är 3,8 kWh stort.

Det är inte tänkt att man skall åka sträckor på ren el, utan mer ha dem som en stödfunktion. Hur långt batteriet räcker vet vi inte då Lamborghini valt att inte avslöja det. 

Lamborghini Temerario
Temerario har en interiör med en hel hord digitala inslag.

Körlägen för staden

Motorn är parad med en åttaväxlad dubbelkopplingslåda och drivlinan kan ställas in i tre olika körlägen; Recharge, Hybrid och Performance.

Namnen är relativt självförklarande men det finns även ett ”bonus körläge” som heter Città och kan aktiveras när antingen Recharge eller Hybrid är valda.

I “Città”-läget kan bilen köras helt på el i exempelvis stan, cittá är faktiskt det italienska ordet för stad. I det här körläget är det maximala effektuttaget 190 hästkrafter. Ytterligare ett bonus körläge likt Cittá finns även för landsvägar men kallas för Strada.  

Lamborghini Temerario
Lamborghini Temerario väntas kosta snäppet mer än utgående Huracán.

Temerario är en Lamborghini till utseendet

Utseendemässigt så har man spelat det säkert men klassiska linjer och former som går hand i hand med varumärkets typiska design. Den mest okunniga person inom bilindustrin hade kunnat se att detta var en klassisk Lambo. 

Hur presterar denna nya superbil? Den gör 0-100km/h på 2,7 sekunder och har en toppfart på 343 km/h, så det går inte långsamt för den som är intresserad.

När vi på redaktionen får möjlighet till att flyga fram i denna nya modell får tiden utse, men vi är redo att lägga i Högsta Växeln och se vad den går för.