Citroën säljer en skåpbil med två hytter – här är anledningen
Transportbilar finns i en mängd olika storlekar och former, och en av de mest udda på marknaden är nog Citroën Relay Back to Back. Den är utrustad med en hytt i varje ände, bägge fullt utrustade med interiör och drivlina.
Två hytter, två drivlinor, och två uppsättningar av ratt, växelspak och pedaler.
Vid första anblick kan Citroën Relay Back to Back se ut som en specialbygge för en dieseldriven dragkamp, men i själva verket är den en fullt legitim produkt som sparar pengar för både kunderna och Citroën själva.
Citroën gör inte mycket väsen om Relay Back to Back, men den finns med på märkets brittiska webbsida där en Reddit-användare nyligen hittade den.
Optimerad för påbyggnad
Poängen med Relay Back to Back är att en stor del av kunderna faktiskt bara behöver den främre halvan av skåpbilen Citroën Jumper – resten bygger de själva.
Det kan exempelvis handla om en husbils- eller ambulanstillverkare, som hellre bygger den bakre halvan av chassit själva för att optimera det för deras tilltänkta applikation.
Det normala hade i detta fall varit att ett komplett rullande chassi levereras till påbyggaren, som sedan får optimera och bygga om detta för att passa.
Sparar på både frakt och tillverkning
Eftersom många påbyggare helt enkelt inte behöver sin Citroën Jumpy som ett komplett rullande chassi vill man bara behöva skicka den främre halvan av bilen.
Att hantera en bil med bara två hjul under transporten är emellertid krångligt, och detta har man löst genom att montera ihop två framändor temporärt för transporten.
Man får då ett ekipage som är lika lätt att rulla runt och flytta under frakten som en komplett transportbil, men tar upp betydligt mindre plats vid transport.
Man sparar således dels pengar på lägre fraktkostnader, men även i tillverkningen eftersom man slipper tillverka den bakre halvan av chassit.
Kunden gynnas också eftersom man inte måste modifiera ett existerande chassi, eller anpassa sin påbyggnad efter dess dimensioner.
Inte bara Citroën
Det visar sig att Citroën inte är det enda Stellantis-märket som erbjuder transportbilar i tvåhövdad form för påbyggnad.
Peugeot gör detsamma med sin största skåpbil Boxer, vilken i stort sett är identisk med Citroën Jumper utöver emblemet på fronten.
Eftersom de två skåpbils-halvorna inte ska sitta ihop med varandra när de kommer ut på vägen har de varsitt eget chassinummer, så rent juridiskt är de två separata fordon även när de sitter ihop.