Test: Nya Mercedes-AMG GLC 63 S provkörd i Spanien

Med nya GLC 63 S E-Performance väljer Mercedes-AMG bort sin klassiska V8-motor till förmån för en fyrcylindrig, turboladdad drivlina med hybridsystem. Frågan är om den trots detta kan vara en riktig AMG?

Foto: Mercedes-Benz

Karaktärsfulla V8-motorer har länge varit en central del av Mercedes-AMG:s DNA, och uppståndelsen kring nyheten att vissa modeller skulle gå över till fyra cylindrar och hybriddrift blev således stor.

Den första modellen med den nya drivlinan var den klassiska AMG-modellen C 63 S, och för mig blev denna bil något av en besvikelse.

AMG GLC 63 S framifrån
Vi har kört nya Mercedes-AMG GLC 63 S i Spanien.

Det var inte bara avsaknaden av det härliga V8-ljudet, utan kalibreringen av drivlinan kändes inte heller helt färdig. Dessutom var vägegenskaperna studsiga, och ljudnivån i kupén på motorvägen var hög.

När det var dags att hoppa på flyget mot Barcelona för att provköra nya GLC 63 S var jag rädd att det skulle bli mer av samma visa.

GLC 63 S imponerar på pappret

En turbofyra på 2,0 liter är kanske inte det man förknippar med AMG, men att prestandasiffrorna är imponerande går inte att förneka.

Trots att bilen väger hela 2,3 ton avverkas 0-100-sprinten på bara 3,5 sekunder, tack vare fyrhjulsdrift, samt en effekt på 680 hästkrafter och ett vridmoment på 1 020 newtonmeter.

AMG GLC 63 S bakifrån
På pappret är prestandan imponerande.

Bensinmotorn står för 476 av hästkrafterna, och är bestyckad med en osedvanligt stor turbo som för att säkra bra gasrespons är försedd med en liten elmotor.

Den elektriska delen av drivlinan har en effekt på drygt 200 hästkrafter, och skickar sin kraft till bakhjulen via en tvåstegad växellåda.

Rent tekniskt är GLC 63 S en laddhybrid, men räckvidden på ren eldrift ligger på futtiga 12 kilometer. Poängen är således inte att vinna miljöpoäng, utan snarare att bidra med extra prestanda och respons.

Avancerat chassi ska dölja vikten

Temat med avancerade tekniska lösningar gäller inte bara drivlinan utan även chassit. Här handlar det om att ge bilen goda vägegenskaper trots dess stora vikt.

AMG GLC 63 S på vägen
Det avancerade chassit döljer bilens stora vikt väl.

Därför är både luftfjädring och adaptiva stötdämpare standard, och det är även fyrhjulsstyrning. Elektromekaniskt styrda krängningshämmare finns att tillgå som tillval.

Tack vare att den fyrcylindriga motorn är lättare än den stora V8:an, samtidigt som det ligger ett tungt hybridsystem där bak, ligger bilens många kilon i alla fall jämnt fördelade mellan axlarna.

GLC 63 S är bättre paketerad än AMG-syskonet

Mitt första intryck av GLC 63 S var betydligt mer positivt jämfört med C 63 S redan när jag slängde in min väska i bakluckan.

I C 63 S är nämligen utrymmet för packning begränsat trots att den är en kombi, då halva bagageutrymmet tas upp av hybridbatteriet och elmotorns växellåda.

Eftersom GLC är högre får allt detta plats under golvet, och den har därför ett bagageutrymme av fullt normal storlek.

Övertygar på komfort-fronten

Det goda intrycket bestod när jag gav mig ut på vägen. Tack vare luftfjädringen, den längre fjädringsvägen och de högre däcksidorna känns bilen nämligen betydligt mer komfortabel än syskonet C 63 S vid vardaglig körning.

Kupén är bättre isolerad mot vägljud, och kalibreringen av drivlinan framstår som mer genomarbetad än i den tidiga C 63 S som jag körde.

Interiören
MMI-systemet är alltjämt förbryllande.

Menyerna för körinställningarna har också uppdaterats och är nu mer logiska. Antalet menyer och alternativ – det finns exempelvis hela åtta olika körlägen – är dock fortfarande är förbryllande.

Interiören är precis som på alla nyare Mercedes-bilar lite plastig, med ett MMI-system som är onödigt komplicerat och tungrott.

En lyxig AMG med rallykänsla

Lyckas man pricka ett av de mer prestandaorienterade körlägena på en kurvig väg imponeras man dock genast.

Jämfört med C 63 S känns bilen betydligt mer genomarbetad rent dynamiskt, och den bästa liknelsen för körkänslan vid aktiv körning på kurviga bergsvägar är den av en lyxig rallybil.

Fronten
Mercedes-AMG GLC 63 S är en rallybil i lyxförpackning.

Tack vare den kvicka styrningen ger bilen ett otroligt flinkt och lättfotat intryck. Den roterar fint genom även riktigt tighta kurvor, och chassit störs inte av ojämnheter i vägbanan.

Bilen trivs också bra på större vägar med snabbare, svepande kurvor. Krängningen är minimal, stabiliteten i högre farter är god, och bromsarna är förtroendeingivande.

Dessutom är drivlinan responsiv i alla lägen, trots sin komplexitet.

Välmaskerad prestanda

Trots sin kompetens lyckas GLC 63 S inte leverera en körupplevelse som är genuint exalterande – om man inte kör som en total vettvilling.

Bakändan
Bilen maskerar sin prestanda väl.

Genom kurvorna maskeras fartkänslan effektivt av den välisolerade kupén och det oerhört kompetenta chassit, och även vid full gas framstår bilen aldrig riktigt så snabb som man förväntar sig.

Huruvida detta beror på hur drivlinan levererar sin kraft, det ganska generiska motorljudet, eller på bilens vikt är svårt att säga.

Vardaglig vid vardaglig körning

Ett relaterat problem är att nya GLC 63 S också känns betydligt mer alldaglig än sin V8-bestyckade föregångare i normala hastigheter.

Med flygplan
Vid vardaglig körning är bilen inte tillräckligt excalterande.

Knappar man in ett körläge med mer komfortorientering blir körupplevelsen i stort sett identisk med vilken GLC laddhybrid som helst.

I den gamla bilen behövde man bara trycka till gaspedalen lite hårdare för att höra det dova V8-mullret och påminnas om bilens kraft. Detta bjuder inte den nya bilen på.

AMG GLC 63 S slår AMG C 63 S

Den största svagheten i nya Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, förutom det oändligt långa namnet, är alltså att den är så kompetent att den kan upplevas som lite tråkig.

I stort sett alla GLC 63 S-köparna kommer troligtvis använda bilen uteslutande som vardagsbil, och vid vardagskörning känns bilen i stort sett som vilken GLC som helst. Frågan är då varför man ska lägga flera hundra tusen mer på AMG-versionen?

När andan faller på är GLC 63 S alltjämt en oerhört kompetent prestandabil, som framför allt  känns mycket mer genomarbetad än den nära släktingen C 63 S.

Som sportvagnar är sedan- och kombibilar i regel bättre motsvarande suvar, men när det gäller C 63 S och GLC 63 S är verkligheten den raka motsatsen.

Tekniska data

Mercedes-AMG GLC 63 S E-Performance (2023)

Motor: 2-liters radfyra, bensin, elmotor, 680 hästkrafter, 1020 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 3,5 sekunder
Toppfart: 275 km/h
Elektrisk räckvidd: 12 km
Vikt: 2 310 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4749/1635/2076 mm
Pris: Från 1 255 600 SEK

Första intryck

Mercedes-AMG GLC 63 S E-Performance

4.0

Nya Mercedes-AMG GLC 63 S E-Performance känns betydligt mer genomarbetad än syskonet C 63 S. Den är otroligt kompetent och snabb. Man måste dock köra som en absolut tok för att bilen ska vara excalterande.