Krönika: ”Aldrig mer märkesverkstad”
Detta är en krönika. Allt innehåll är således skribentens egen uppfattning.
De flesta bilägare har nog någon gång ställt sig frågan om det är värt att betala extra för att serva ögonstenen sin hos en märkesverkstad, och så även jag. Nyligen blev jag övertygad om svaret på den frågan, och det var inte alls vad jag förväntade mig…
Nyligen stod jag i begrepp att genomföra en enklare service av en lätt begagnad Mercedes-Benz.
Märkesverkstad eller inte?
Vanligtvis brukar jag undvika att ta mina bilar till märkesverkstäder, åtminstone när det kommer till enklare åtgärder som olje- och filterbyten.
Anledningen är att det oftast kostar avsevärt mycket mer för vad som oftast är mer eller mindre samma tjänst.
Man kan ju knappast heller påstå att det krävs någon särskild expertis för att genomföra ett oljebyte, så i teorin borde ju vem som helst klara av det.
Samtidigt menar märkesverkstäderna att de utmärker sig när det kommer till den service de erbjuder sina kunder och med en skräckerfarenhet från Mekonomen bestämde jag mig för att vända mig direkt till Mercedes-Benz denna gång.
Sagt och gjort bokades bilen in för en service hos Mercedes-Benz i Länna som drivs av Bilia strax söder om Stockholm.
Jag bad även om en utökad genomgång av bilen vilket skulle kosta någon tusenlapp extra.
Efter bara några timmar fick jag en länk med en suverän videogenomgång skickad till mig där mekanikern gick igenom bilen.
Utöver ett minimalt oljeläckage vid en O-ring fanns inget att anmärka på men mekanikern rekommenderade mig ändock att byta ut packningen.
Omedelbart ringde jag upp för att be om ett kostnadsförslag för arbetet och blev lovad att bli uppringd för ett sådant.
Men ingen ringde upp.
Upprepade försök
Nästa dag försökte jag själv kontakta verkstaden för att få kostnadsförslaget på arbetet jag ju ville ha utfört samt fråga om servicen var avklarad, dock utan framgång.
På onsdagen ringde jag upp igen och kom till slut fram till någon som besvarade alla mina frågor med ”venne”. Även han lovade att någon skulle ringa upp.
Spoiler alert: inget samtal denna gång heller.
Då beslutade jag mig för att maila Bilia i Länna för att uttrycka min frustration med förhoppning om ett snabbt svar där eftersom de uppenbarligen var inkapabla att kommunicera via telefon.
Hur tror ni det gick då? Rätt! Ingen återkoppling över vare sig mail eller telefon.
Efter ytterligare en vecka av total och absolut radiotystnad beslutade jag mig för att åka och hämta bilen.
Jag brydde mig inte längre om något arbete utförts på bilen, utan var lika trött som en småbarnsförälder med kronisk sömnlöshet.
Väl på plats redogjorde jag för min upplevelse för receptionisten som jag måste säga hanterade situationen alldeles ypperligt.
Omedelbart erbjöd hon mig en rabatt och insisterade på att jag skulle vänta på att platschefen skulle komma tillbaka från sin lunch eftersom denne behövde godkänna rabatten.
Som motorjournalist var jag även intresserad av att se hur platschefen skulle hantera situationen.
Efter drygt 40 minuters väntan anländer chefen och han vägrar att prata med mig.
Dessutom sitter han bakom en glasvägg, fullt synlig för mig i kundmottagningsytan, och han tvingar receptionisten agera springpojke åt honom.
Och meddelandet? Han vill inte erbjuda ett skvatt.
Ingen service här inte
Receptionisten börjar naturligtvis skämmas mer och mer eftersom hon ju insisterade på att jag både skulle vänta och få en rabatt.
Till slut övertygar hon chefen att förflytta sig från ena sidan av glasväggen till den andra för att prata med mig och jag har aldrig sett maken till en mer arrogant och ointresserad person.
Han frågar mig bokstavligen ”vad vill du?” varpå jag ju förklarar situationen och min frustration.
Han menar emellertid på att de har försökt ringt mig vilket jag snabbt motbevisar med både samtalsloggar (och avsaknad på svar över mail) och argumentet att det är skillnad på att försöka kontakta och framgångsrikt kontakta någon.
Hans ursäkt är ”sorry, vi är väl underbemannade” och jag inser snabbt att det är både omöjligt och onödigt att argumentera med någon som har samma logiska referensram som en trasig persienn.
På väg därifrån ställer jag mig frågan vad som hände med den där fem-stjärniga servicen som Bilia marknadsför och som ska göra det värt det att betala närmre det dubbla som en oberoende verkstad hade kostat?
Så är det värt det att betala många tusenlappar extra för att serva sin bil hos en märkesverkstad? Svaret är naturligtvis helt uppenbart; jag hade fått mer valuta för pengarna om jag gett dem till en parkbänksalkoholist.
Åtminstone om man vänder sig till Bilia i Länna.