Test: BMW X7 40d testad – familjens bästa vän

BMW X7 är en av märkets flaggskepp och stoltserar med höga mängder lyx och upp till sju säten. Nu när bilen har uppdaterats och vi lade i Högsta Växeln för en recension.

När BMW introducerade X7 för snart fem år sedan var den märkets största suv som siktade på att ta marknadsandelar i USA.

BMW X7 introducerades för närmare fem år sedan och bilen hade siktet inställt på USA. Sedan dess lansering har totalt 150 000 exemplar sålts i USA, Kina, och Korea. 

Märket fortsätter att satsa hårt på andra alternativ till elektrifiering, varför vi beslutade oss för att sätta 40d-varianten på prov.

BMW X7
Vi testade BMW X7 i Sverige. (Foto: Högsta Växeln)

BMW X7 är sig lik

De exteriöra skillnaderna jämfört med den tidigare designen är små och de karakteristiska detaljerna är kvar.

Njurarna, som blev en stor nyhet när X7 lanserades, är lika enorma som tidigare men eftersom modellen är så stor så klär de i mitt tycke bilen relativt väl.

Framlyktorna är smalare än innan och följer nu märkets formspråk som även genomsyrar nya BMW i7 – på gott och ont.

Bakdelen liknar den innan uppdateringen men bjuder nu på uppdaterade bakljus.

BMW X7
BMW X7 40d är en av få dieselsuvar som erbjuds idag. (Foto: Joel Sandberg)

Uppdateringar interiört

Det är interiört som de största uppdateringarna återfinns. Man återfinner numera en välvd glaspandel som bindar samman instrumenthuset och infotainmentskärmen.

Lösningen är estetiskt tilltalande, men många fysiska knappar har dessvärre förvsunnit. I sin tur återfinns lite väl många funtkioner på skärmen – exempelvis temperaturreglaget för klimatanläggningen.

Fysiska knappar och vred för att styra musikanläggningen finns dock kvar.

Själva infotainmentsystemet är responsivt men svårnavigerat och det saknas någon vettig form av kategorisering. 

BMW X7
De största uppdateringarna återfinns interiört. (Foto: Joel Sandberg)

BMW X7 är en riktig bjässe

X7 är det tyska märkets största bil, något som inte går obemärkt förbi. Den andra sätesraden erbjuder kolossala mängder utrymme och är en härlig plats att vistas på.ngen upphöjt och lite hårdare än de två yttre sätena.

Även den tredje sätesraden erbjuder en hel del rymd, även för fullvuxna individer.

Sätena går att fällas upp och ner elektroniskt, något som dock tar lite tid. Vi stötte på patrull när vi testade förra X7 i Oman.

Jag som är 185 centimeter lång får plats längst bak med både knän och huvud utan problem. 

BMW X7
BMW X7 är primärt till för den amerikanska marknaden. (Foto: Joel Sandberg)

Diesel har sina fördelar

Den raka dieselsexan under huven på X7 40d är bestämt trevlig. Den är riktigt raffinerad och känns briljant. Det finns härliga mängder vridmoment och ljudnivån är acceptabel, dieseln till trots.

Räckvidden med full tank är närmare 100 mil och förbrukningen vid en längre resa landade på under 0,9 liter per mil trots fullpackad bil och tung högerfot.

Vid full tank kommer man närmare 100 mil, även med tung högerfot och en fullastad bil. Förbrukningen för vår del låg på under 0,9 liter per mil.

Det är imponerande med hänsyn till bilens enorma tyngd och storlek. Dieselmotorn gör sig verkligen till rätta i en bil som X7. Huvudkonkurrenten är Range Rover.

Att köra långt i en BMW X7 är en dans på rosor. (Foto: Joel Sandberg)

Lyxigt med luftfjädring

En av paradgrenarna för X7 är tveklöst komforten, något som kan härledas till luftfjädringen. Bilen seglar över ojämnheter med bravur, samtidigt som de enorma sätena omfamnar en väl.

Den åttastegade automatlådan fungerar fint på motorväg, men upplevdes ibland som ryckig under vår färd – särskilt när det vankades körning i stadstrafik och liknande miljöer.

Fyrhjulsstyrningen gör X7 lättnavigerad även på trånga europeiska gator och bidrar till att få bilen att kännas mindre amerikansk.

BMW X7
X7 är rymlig som få. (Foto: Joel Sandberg)

BMW X7 är en trevlig familjevagn 

Uppdaterade BMW X7 är en bjässe till bil som erbjuder enorma mängder komfort.

I och med uppdateringen av modellen har man stramat till utbudet och den dieselmotorn som finns kvar är 40d – ett otroligt kompetent alternativ.

Den största delen av försäljningen består av instegsversionen med bensinmotorn 40i och dieseln säljer ungefär lika mycket som bensin-V8:n.

Som familjebil finns det få andra modeller på marknaden som är lika kompetenta, praktiska, lyxiga och komfortabla som BMW X7. 

Det kryllar inte av alternativ på marknaden för de som vill ha en sådan raffinerad kombination av kompetens, praktikalitet, lyx, och komfort – förutsatt att man är villig att öppna plånboken.

Vill man få plats med hela familjen och gillar att köra långa sträckor med få, korta stopp är X7 med 40d-motorn en riktigt svårslagen kompanjon. 

Fördelar

  • Enormt bekväm
  • Praktisk
  • Långfärdsvagn av rang

Nackdelar

  • Hög skatt med diesel
  • Amerikansk utstrålning
  • Infotainmentsystemet behöver vässas
Tekniska data

BMW X7 40d (2023)

Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, diesel, 352 hästkrafter, 720 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 2 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5181/2000/1835 mm
Pris: 1 072 000 SEK (Testbil cirka 1 300 000 SEK)

Helhetsintryck

BMW X7 40d

4.5

BMW X7 är den största suven i modellutbudet och den är både rymlig och lyxig. Dieselmotorn gör modellen till en utomordentligt bekväm långfärdsbil och de sju fullstora sätena gör den till en ultimat familjebil.