Dodge Charger – nu med elmotor och 900 hästar
Man kan argumentera för att muskelbilar är bland de mest stereotypiskt fossila fordonen som finns. Elektrifieringens intåg har emellertid kastat om spelplanen och tillverkare av muskelbilar måste därför komma på nya sätt att gå till väga – något som Dodge nu gjort med Charger.
Muskelbilar definieras av höga doser kraft, vibrationer, och – i många fall – mycket krut för stålarna.
De är sällan särskilt sofistikerade, vilket är del av dess charm. När bilarna i stället blir elektriska tvingas därför tillverkarna ta till nya medel för att tilltala en av bilvärldens mest konservativa kundgrupper.
Nu har uppgifter som kommande, elektriska, Dodge Charger läckt.
Det rapporterar amerikanska The Drive, som har talat med en anonym källa.
Flera alternativ
Enligt den ovannämnda källan kommer det att erbjudas tre varianter av Dodge Charger EV.
Två av varianterna kommer att ha ett 400V-system, medan den tredje kommer att ha ett 800V-system.
Instegsmodellen kommer att få kring 400 hästkrafter och vara bakhjulsdriven.
Mellanvarianten sägs ha runt 670 hästkrafter som går ner i backen via alla fyra hjul.
Toppvarianten – även den fyrhjulsdriven – sägs skryta med närmare 900 hästkrafter.
Dodge satsar även på fossilt
Utöver att erbjudas som renodlad elbil kommer Dodge Charger även att få förbränningsmotorer.
Det har varit tal om att Dodge Charger kommer att få raka sexcylindriga motorer som producerar mellan 420 och 670 hästkrafter. Huruvida en V8 också dyker upp återstår att se.
Det kommer med andra ord att erbjudas en rad olika valmöjligheter för kunderna, oavsett om de är på jakt efter elektrisk eller fossil drivning.
Innan Ford släppte nya Mustang fördes det interna diskussioner kring huruvida bilen skulle erbjudas i elektriskt utförande.
Jänkarna kom emellertid fram till att satsa helhjärtat på förbränningsmotorspåret.
Huruvida nya Dodge Challenger EV har det som krävs för att locka till sig muskelbilsfantaster får framtiden utröna. Lanseringen beräknas till 2024.