Toyota: Vi hade rätt om elbilar

Toyota har ansetts av många vara sega på bollen när det kommer till batterielbilar. Deras investeringar har emellertid inte varit obefintliga, utan i stället har de förespråkat att differentiera sina satsningar.

Enligt märkets styrelseordförande Akio Toyoda ”finns det flera sätt att uppnå koldioxidneutralitet”.  

Av den anledningen har märket satsar på flera spår samtidigt, däribland hybrider och vätgasbilar.

Toyota
Märket tror stenhårt på annat än bara elbilar. (Foto: Högsta Växeln)

Fortsatt dyra

Elbilar är i de allra flesta fall fortfarande dyrare än sina fossila motsvarigheter.

Utöver det har stigande räntekostnader, en reducering av elbilsrelaterade incitament, och viss infrastrukturproblematik lett till att intresset för elbilar har svalnat rejält.

Lee Chang-sil, CFO hos batteritillverkaren LG Energy Solutions, har berättat för amerikanska Reuters att ”Efterfrågan av elbilar väntas bli längre än väntat under nästa år”.

Utöver det har tillverkare som GM skruvat ner sin prognos för elbilar.

Amerikanska GM:s vd, Mary Barra har sagt att GM ”göra allt i sin makt för att höja lönsamheten av elbilsportföljenj och anpassa verksamheten till att växa i långsammare takt”.

Toyota har tyckt att det har varit självklart

Toyota har sedan länge haft en strategi bestående av en rad alternativ utöver renodlade elbilar.

Det primära är hybrider, något som kan ses på flera marknader runtom i världen.

Märket har även satsat på vätgas, även om de har dragit i handbromsen beträffande just den satsningen.

Med det sagt har inte Toyota övergett elbilar – märket har som mål att investera närmare 400 miljarder kronor i elbilar fram till 2030.

Inte helt emot el

Fortsättningsvis drog de precis skynket av två nya elbilar på bilmässan som i skrivande stund äger rum i Japan.

”Människor börjar äntligen att se verkligheten” förklarar Toyoda, i ett samtal om att satsa helhjärtat bara på elbilar.

Hur elektrifieringen kan komma att påverkas framgent med en lågkonjunktur återtår att se.