Test: Volkswagen Caddy Cargo

Volkswagen Caddy Cargo 2,0 TDI (2022)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 122 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,7 sekunder
Toppfart: 184 km/h
Vikt: 1 447 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4500/2100/1856 mm
Pris: 207 700 SEK
(testbil cirka 330 000 SEK)

Om du säger skåpbil till en genomsnittlig svensk är chansen god att bilden som dyker upp i dennes huvud är av en Volkswagen. Märkets transportbilar är oerhört dominanta på den svenska marknaden och dess mest populära skåpbil är minstingen Caddy. Nu har modellen efter nästan tjugo år kommit i en helt ny generation och för första gången är den baserad på en personbilsplattform.

Det bör göra gott för köregenskaperna, men frågan är om färdigheterna som regelrätt grovjobbare istället blir lidande. Låt oss lägga i Högsta Växeln och undersöka saken genom att testa nya Volkswagen Caddy Cargo.

Volkswagen-gruppens MQB-plattform ligger till grund för ett snudd på oändligt antal modeller i mellanklassen – exempelvis Volkswagen Golf och Audi A3 – och att nya Caddy därför bjuder på en god dos personbilskänsla blev vi varse redan när vi testade familjeversionen Life i somras.

Foto: Andreas Bergman

Det märks inte minst på formspråket, som med den låga motorhuven och de tunna vertikala baklyktorna är betydligt nättare än det på den genomsnittliga grovjobbar-burken.

När man hoppar in bakom ratten inser man också att man sitter i stort sett som i en vanlig halvkombi,  och många distinkta MQB-detaljer som den korta stumpen till växelväljare och en bestämd avsaknad av fysiska knappar känns snabbt igen.

Faktum är att om det inte hade varit för det burkiga ljud och vindsus som det oisolerade skåpet medför är körupplevelsen i stort sett som vilken mindre Volkswagen som helst.

Och eftersom bilen känns som vilken Volkswagen som helst betyder det också att den levererar den välrundade helhet som företaget har gjort sig kända för genom åren.

Det betyder bland annat att köregenskaperna känns väl avvägda. Alla kontroller är fint viktade, och bilen är flink och smidig i stadstrafik samtidigt som den känns stadig och säker på landsväg.

Tack vare den nya bakfjädringen är komforten också god även när bilen är olastad, och skulle man få för sig att stressa den på en kurvig väg märker man att väghållningen också är riktigt bra för en skåpbil.

Drivlinan, som i vår testbil var en kombination av en diesel på 136 hästar och en sjustegad DSG-låda, är också särskilt följsam, medgörlig och rapp i alla lägen, och motorljudet är bättre isolerat från kupén än tidigare.

Interior Volkswagen Caddy Maxi

Praktisk kuriosa
Nyttolast (kg): 600 kg
Dragvikt: 1 500 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 1797/1614/1259 mm
Lastvolym: 3,1 m³

Att bilen levererar klassiska Volkswagen-attribut betyder också att inredningen känns riktigt väl ihopskruvad, även om materialen självklart är av hårdare och mer slitstarka varianter än i personbilarna, och tack vare MQB-plattformen går nu Caddy att få med alla de modernaste säkerhetssystemen samt lyxfinesser som adaptiv farthållare.

Den sömlösa helhetsbilden sträcker sig dock inte till mittkonsolen. Vi anmärker konsekvent på idiotin av touchkontrollernas ökade dominans i moderna bilinteriörer, och nya Caddy är bland det värsta jag har sett på den fronten.

I stort sett alla de fysiska knappar som man gärna har nära till hands på mittkonsolen är borta och gömmer sig istället i undermenyer på den 8 tum stora touchskärmen. Detta innefattar basfunktioner som temperatur- och fläktreglagen som dessutom är utformade i form av ograderade sliders som varken är smidiga eller intuitiva att använda.

Skulle man ha för vana att köra bil i handskar – vilket exempelvis många budbilsförare gör – måste man dessutom ta i ganska hårt för att skärmen ska reagera.

Väljer man till den större MMI-skärmen undgår man dock det problemet till viss del eftersom man då också får samma fasta touchknappar under displayen som i många andra moderna VAG-bilar.

Men nog om elektronik, komfort och annat bjäfs. Det viktiga med en skåpbil är i grund och botten att den är en rekorderlig laståsna, och på den fronten levererar nya Caddy Cargo med besked. Bilen finns i två olika längder som skiljer sig runt 35 centimeter i totallängd, och vår testbil av den kortare varianten.

Volkswagen är särskilt stolta över att lastutrymmet nu är bredare med större dörröppningar. Totalbredden inne i skåpet har ökat med 57 mm, öppningen bak är 50 mm bredare och avståndet mellan bakhjulens baljor har ökat med hela 60 mm.

Den sista detaljen betyder att man nu kan få in två EU-pallar på tvären i den korta versionen av bilen, och eftersom den skjutbara sidodörren också har blivit större kan man lasta en av dessa pallar den vägen.

En annan positiv detalj för de som prioriterar att inte få sina verktyg stulna framför bättre bakåtsikt är att bakdörrarna nu är helt i plåt som standard. Den som vill kan dock fortfarande välja att få bakrutor infällda i dörrarna istället.

För att riktigt testa om dessa förändringar ger utdelning bestämde vi oss för att ta en rejäl tur till tippen. Det vi kan rapportera är att bilen med de stora dörrarna är mycket lätt att lasta, samt att det ökade avståndet mellan hjulhusen gör det lätt att skjuta in saker över golvet.

Det enda vi egentligen hade att anmärka på var att handtaget för att öppna den högra bakdörren (som öppnas efter den vänstra) sitter lågt och i en knepig vinkel vilket gör dörren onödigt svår att öppna om man kommer bärande på någonting tungt.

Bortsett från den lilla detaljen och de fullkomligt idiotiska kontrollerna till klimatsystemet måste jag dock säga att nya Volkswagen Caddy Cargo är en riktigt imponerande skåpbil.

Små skåpbilar känns ofta lika gedigna och raffinerade som en McDonalds-leksak, med rangliga inredningar och körställningar som i en SL-buss. Nya Caddy bjuder istället på gedigen byggkvalitet, modern teknik och en körupplevelse som i en halvkombi.

Modellen har länge burit kronan som Sveriges populäraste skåpbil, och det finns inget som tyder på att den ska knuffas bort från sin tron i första taget.

För- och nackdelar

+ Köregenskaper som en personbil
+ Lättstuvat  lastutrymme
+ Gedigen kvalitet

– Knepiga klimatkontroller
– Avigt lås för bakdörren

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Nya Volkswagen Caddy Cargo är en riktigt imponerande skåpbil. Lastutrymmet är större och mer lättstuvat än tidigare, och bilen bjuder på en kombination av gedigen byggkvalitet, modern teknik och en körupplevelse som i en halvkombi. Kontrollerna för klimatsystemet lämnar lämnar mycket att önska, men i övrigt är detta utan tvekan den mest välrundade vagnen i klassen.