ÅHVB finalist #3: Hyundai Ioniq 5
Läs vår recension av Hyundai Ioniq 5 här.
Det mest intressanta när en industri är mitt i ett stort teknologiskifte är att det kan kasta om branschhierarkin ordentligt. Alla måste tänka innovativt, och medan vissa av de mest etablerade och prestigefulla aktörerna trampar i klaveret kommer mindre uppstickare och slår sig in i finrummet. Inom bilvärlden handlar det för tillfället om övergången från förbränningsmotorer till eldrift, och i mina ögon är Hyundai Ioniq 5 årets mest intressanta bil på den fronten.
Att elbilar gör många saker bättre än fossildrivna diton, men samtidigt har några betydande svagheter, är välkänt vid det här laget. Det briljanta med Ioniq 5 är att den anammar sin roll som familje-elbil till fullo, och skvallrar om en fantastisk medvetenhet hos Hyundais ingenjörer vad gäller elbilens styrkor och svagheter.
Man insåg att bilen mest skulle användas i och runt städer, och såg därför till att den trots sin storlek är smidig i trånga utrymmen, samtidigt som den är fantastiskt komfortabel och har en räckvidd på väl över 40 mil. Man såg också till att dra nytta av de paketeringsmöjligheter som el-drivlinan medger för att skapa en fantastiskt rymlig, luftig och praktisk familjebil. Att det stora batteriet kan användas som en gigantisk 230 volts powerbank är också en smart och elbils-specifik finess.
Ioniq 5 anammar sin roll som familje-elbil till fullo, och skvallrar om en fantastisk medvetenhet hos Hyundais ingenjörer vad gäller elbilens styrkor och svagheter.
Å andra sidan insåg man också att lägre resor trots relativt snabba laddtider skulle innebära långdragna laddstopp, och för att göra detta mer uthärdligt monterade man därför otroligt komfortabla stolar med ett speciellt vilstolsläge.
Att man har klätt bilen i ett skal som andas attraktiv retro-futurism och sett till att materialvalen och finishen är långt högre än vad vi är vana vid från Hyundai gör bara saken bättre.
Hyundai Ioniq 5 är inte en bil för entusiasten, och skulle jag välja en drömbil från nomineringarna till årets Högsta Växeln-bil hade jag nog lutat mot Andreas val Alpina B5. Alpinan representerar emellertid bland det bästa från den gamla världen medan Ioniq 5 ger oss en inblick i framtiden, och fortsätter Hyundai att producera bilar av denna kaliber har de snart helt skakat av sig sin billighetsstämpel. Därför är Hyundai Ioniq 5 i min värld i högsta grad värdig att bli årets Högsta Växeln-bil.