Nu är det bara en dag kvar att rösta på dina favoritbilar!
KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL OMRÖSTNINGEN
Årets Högsta Växeln-bil 2019 lider mot sitt slut, och ställningarna är jämnare än någonsin tidigare. Bara några enstaka procent skiljer mellan ledarna i flera kategorier. Mer än så avslöjar vi inte nu. Det är fortfarande en hel dag kvar att rösta och mycket kan fortfarande hända.
Har du inte röstat än? Då är det hög tid att göra det nu. Här kommer en sammanfattning av de nomineringar som har publicerats under december månad:
BMW M2 Competition
”Här fanns ju redan allt som jag letat efter, paketerat i ursnyggt coupé-format och med ett pris som faktiskt kan kallas för konsumentvänligt. Hörde ni det? En på riktigt prisvärd M-bil som dessutom är helt briljant att köra? Kan det vara sant? Ja, det kan det vara – och det är därför som BMW M2 Competition förtjänar att vinna priset som Årets Högsta Växeln-bil.”
Ford GT
”Allt från det oerhört skeletala och funktionella utseendet till den ruskigt uppskrämda mittmonterade V6-motorn bidrar till en av de mest råa och hudlösa upplevelser jag varit med om i en gatbil. Det känns verkligen som att man kör något som egentligen borde vara olagligt, och mycket bättre än så blir det inte enligt mig. Därför bör Ford GT bli Årets Högsta Växeln-bil.”
Bugatti Chiron
”Den är en bil som förvränger tid, rum, ens sinnen och även ens inälvor. Men trots att den är bland det mest sinnessjuka som någonsin existerat på fyra hjul är den förtroendeingivande och betydligt mer lättkörd än mycket annat vi har kört. När en bil har 1500 hästkrafter, en toppfart i klass med ett flygplans, men ändå inte garanterar en dödsannons förtjänar den sannerligen beröm. Av den anledningen nominerar jag Bugatti Chiron till Årets Högsta Växeln-bil 2019.”
Suzuki Jimny
”Resultatet är en kompetent skogsmulle som bjuder på glädjefylld körning till och från jobbet. Allt detta till ett högst rimligt pris, vilket troligtvis är en starkt bidragande faktor till att bilen sålde slut i princip omgående. Det är ingen överraskning att Jimny hyllas unisont inom bilindustrin – ”terrängbilarnas Mazda Miata”, som min kollega, Karl, fint uttryckte det. Jag vet i alla fall var min röst faller i Årets Högsta Växeln-bil-omröstningen.”
Jaguar I-Pace
”Med I-Pace producerar Jaguar åter igen en av de mest moderna bilarna på marknaden, samtidigt som drivlinan passar alldeles utmärkt för klassiska Jaguar-egenskaper. Ett uppskattat karaktärsdrag av de stora bensinmotorerna i gamla Jaggor är att de kombinerar god prestanda med nära total tystnad och mängder av vrid – egenskaper som en elmotor så att säga har medfött. Designen är dessutom modern, djärv och definierad av de möjligheter som kommer av att inte ha någon motor under huven – precis som de gamla långa, låga Jaggorna definierades av att det satt långa radsexor under huvarna.”
Ford Focus ST
”Att nya Focus har ett bra chassi jämte sina konkurrenter visste vi sedan innan, men i ST-utförande har man tagit det ett steg längre. Viktigast med en bil av det här slaget är ändå köregenskaperna, och nämnda chassi får hjälp av en elektronisk diffbroms samt en finfin uppsättning däck för att sluta cirkeln och säkerställa en upplevelse snäppet vassare än den man får i den utgående Golf GTI, för att nämna ett exempel.”
Volvo S60
”Att påstå att S60 är bäst i klassen är stort, men samtidigt helt sant. Visst, är det sportiga köregenskaper man är ute efter är BMW 3-serie ett vettigare val. Dock är det inte många andra bilmärken som har lyckats med ta fram ett så komplett helhetspaket som Volvos minsta sedan faktiskt är. Nya Volvo S60 är en riktig fullträff och just därför förtjänar den att vinna utmärkelsen Årets Högsta Växeln-bil 2019.”