Resultatet – Årets Högsta Växeln-bil 2018

Innan vi går igenom vinnarna vill jag återigen passa på att tacka er läsare. Jag har sagt det förut, men jag säger det igen – utan er finns inget Högsta Växeln. Vi är oändligt tacksamma för att ni möjliggör den här verksamheten, som betyder så mycket får så många människor.

Tack för att ni gör så att vi kan leva vår dröm! Nu, vidare till resultatet.

Årets Högsta Växeln-bil

Wow, vilken dunderseger för Alfa Romeo! Visst kände vi på oss att Stelvio var en av de tyngsta kandidaterna, men det här såg ingen av oss komma. Alfa Romeo tog ledningen redan dag ett och behöll den ända till slutet – i alla kategorier där modellen var nominerad. Både Volvo och BMW höll länge relativt jämna steg med den segrande italienaren, men mot slutet skenade rösterna iväg.

Så här motiverar de redaktionsmedlemmar som röstade på modellen sitt beslut:

”2018 har bjudit på många häftiga upplevelser och glada minnen som kommer att leva med ett bra tag framöver. Jag har kört många fina och uppseendeväckande bilar men en av dem har utmärkt sig lite extra. Den bilen heter Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio och är helt enkelt världens bästa SUV.”

”Det både känns och hörs att det här är en Ferrari-motor i grunden.”

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är en SUV som verkligen lever upp till ordet sport i akronymen. Man färdas i stil, med vetskapen om att man när som helst kan köra ifrån i princip allt som rullar upp bredvid sig vid trafikljuset. Stelvio Q är en bil man förälskar sig i och jag har fallit för kärleken.

”Trots att det här är vatten som italienarna aldrig seglat på förut så har de revolutionerat segmentet genom att ta tillvara på sitt ursprungliga DNA. Alfa Romeo är tillbaka på riktigt, och med bravur!”

”Prestanda, komfort, användbarhet, teknologi och utveckling – men framförallt ett hejdundrans mod och ett överraskande rimligt pris. En värdig vinnare!”

Vilken marginal! Utklassning! Storvinst! Grattis till Alfa Romeo!

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

1. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (48,4 %)
2. Volvo V60 (16,1 %)
3. BMW M5, (15,7 %)
4. Porsche 911 Carrera T (8,3 %)
5. Kia Stinger (6,0 %)
6. Rolls-Royce Phantom (5,5 %)

Vinnaren – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Årets prestandabil

Även här skenade rösterna iväg till Alfa Romeos fördel redan från dag ett, men segern är inte lika överlägsen som i Årets Bil-kategorin. Lägg även märke till att Ford Mustang GT blott kammande hem 2,3 % av rösterna – det sämsta resultatet i hela röstningen, alla kategorier. Detta ska dock inte tolkas som att nya Mustang är en dålig bil. Att bara vara nominerad är också ett tecken på succé. Misströsta inte, Ford!

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

  1. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (43,1 %)
  2. BMW M5 (21,8 %)
  3. Aston Martin Vantage (17,1 %)
  4. Porsche 911 Carrera T (15,7 %)
  5. Ford Mustang GT (2,3 %)
Vinnaren – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Årets lyxbil

Den jämnaste kategorin i årets upplaga. De två stora favoriterna i segmentet, Rolls-Royce och Bentley, har båda släppt varsin storsäljare i år, och båda har visat sig vara nästan lika briljanta när vi testat dem. Avgörande blev läsarnas röster. Grattis Rolls-Royce!

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

  1. Rolls-Royce Phantom (42,1 %)
  2. Bentley Continental GT (37,7 %)
  3. Mercedes-Maybach S650 (20,2 %)
Vinnaren – Rolls-Royce Phantom VIII

Årets miljöbil

Tack vare vår filial i USA kunde vi som första svenska aktör publicera ett fullt test av nya Tesla Model 3 redan under 2018, och det kommer knappast som en överraskning att bilen vann denna kategori. Model 3 är troligtvis årets mest omtalade bil, och även om den lider av vissa brister går det inte att förneka att Tesla gör mycket rätt.

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

  1. Tesla Model 3 (56,6 %)
  2. BMW i3s (29,7 %)
  3. Toyota Mirai (13,7 %)
Vinnaren – Tesla Model 3

Årets kombi

Med tanke på att modellen kom tvåa i Årets bil-kategorin kommer det inte som en överraskning att V60 tar hem segern här. Till er uppenbara förvåning var inte nya Audi A6 nominerad i kategorin, och det beror helt enkelt på att vi inte testat bilen än. Misströsta dock inte – modellen kommer att få sin chans att kamma hem en seger nästa år.

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

  1. Volvo V60 (54,1 %)
  2. Jaguar XF Sportbrake (37,8 %)
  3. Opel Insignia Sports Tourer (8,1 %)
Vinnaren – Volvo V60

Årets SUV

Den sista kategorin där Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio var nominerad, och den där modellen kammade hem sin största vinst. Ett klart tecken på att Stelvio förtjänar sin titel som årets Högsta Växeln-bil. Precis som i övriga vinnande kategorier tog bilen ledningen tidigt och höll den ända till slutet.

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

  1. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (65,7 %)
  2. Volvo XC40 (22,1 %)
  3. Volkswagen Touareg (12,2 %)
Vinnaren – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Årets hot-hatch

I denna kategori var diskrepansen som allra störst mellan läsare och redaktion. Medan läsarna klart och tydligt ville se Polo GTI som vinnare röstade redaktionen nästan uteslutande på Up! GTI och Ford Fiesta ST. Oavsett är samtliga modeller i denna kategori klart förtjänta av sin nominering, och särskilt Volkswagen kan gå in i 2019 med huvudet högt.

Samtliga procentenheter anger andel av det totala röstvärdet och är avrundade till en decimal.

  1. Volkswagen Polo GTI (40,7 %)
  2. Ford Fiesta ST (39,0 %)
  3. Volkswagen Up! GTI (20,3 %)