Enligt en gammal legend finns det fler derivat av 911 än det finns galaxer in universum. Porsche har med 911 Carrera T visat att det lönar sig att skala tillbaka när det kommer till körglädje. På pappret ser den föga imponerande ut, men sätter man sig bakom ratten och kör förstår man varför Porsche vet hur man levererar körglädje på en helt annan nivå. Att en av märkets ”minstingar” kunde leverera på denna nivå tror jag egentligen bara ingenjörerna i Weissach kunde förutspå. Grepp, effekt och känsla leder vägen till ett paket som gör att man känner sig som hemma den sekunden man sätter rumpan mot förarstolen.

 

Porsche 911 Carrera T är inte den galnaste, dyraste eller snabbaste bil jag prövat i år, men det är med hästlängder den mest överraskande. Den kostar nästan en miljon, men på rätt vägar kör den ikapp bilar med dubbelt så stor prislapp. För mig är 911 T tveklöst årets Högsta Växeln-bil, den representerar ett skifte inom bilkörning där upplevelsen står i centrum och tro mig när jag säger att bilen levererar en oförglömlig bilupplevelse. Grattis Porsche, ni vet hur man bygger en ordentlig sportbil och om sanningen ska fram är detta en bil som har väckt större ha-begär än någonting annat på väldigt länge.

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.