ÅHVB finalist #1: BMW 5-serie (G30)
När planerarna för Årets Högsta Växeln-bil började ta form uppstod snabbt en diskussion om vilka bilar som skulle få en chans att komma med till den prestigefulla finalen. Kollegors intelligens ifrågasattes, stolar flög över rummet och blod spilldes (nästan, i alla fall). Om en viss bil rådde dock ingen diskussion.
Under årets gång har vi hunnit testa nästan samtliga modellvarianter av nya BMW 5-serie. Marcus begav sig på en lång resa genom Italien med 530d, Oskar satte tänderna i tjänstebilsfavoriten 520d ED och vi alla älskade muskelknutten M550i. Varje gång blev resultatet det samma. BMW tycks helt enkelt inte kunna bygga en dålig 5-serie på G30-plattformen.
Det som imponerar mig mest med nya BMW 5-serie är mångsidigheten. Den är inte bara bäst att köra i sitt segment, den är dessutom en av de mest bekväma bilarna. Det finns gammeldags lyx i form av pampiga material men också klassledande moderna bekvämligheter. Interiören är både väldesignad och superfunktionell, och kan dessutom konfigureras i oändligt många smakfulla kombinationer. Komfort, innovation, användarvänlighet och valmöjlighet är ledorden som får mig att tappa hakan av beundran för BMW:s ingenjörer.
Det är svårt att hitta några påtagliga brister i nya 5-serien, men det är ingen unik egenskap. Det finns många bilar som lyckas med det idag. Vad som däremot är ovanligt, är hur hög kvalitet bilen lyckas upprätthålla i samtliga grenar. Den är inte bara felfri, den är dessutom bäst på nästan allt – och kostar inte en förmögenhet. Om en bil förtjänar sin finalplats mer än någon annan är det tveklöst BMW 5-serie.