Högsta Växeln intar Genèvemässan
Genèvemässan är troligtvis årets viktigaste bilmässa. I stort sett samtliga aktörer beger till en av världens dyraste städer för att visa upp alla spännande nyheter. Under pressdagarna trängs journalister från alla världens hörn för att slåss om alla tilltugg som erbjuds. Jag beslutade mig för att byta ut tropiska Miami mot arktiska Genève och är trots det mer exalterad än Manny Khoshbin lär vara inför sin nya Koenigsegg Agera RS Gryphon.
Här följer därför en lista, i bokstavsordning, på de fem bilar som vi på redaktionen ser fram emot mest!
Bugatti Chiron
Efterträdaren till den vansinniga Veyron är höjden av ingenjörskonst när det gäller produktionsbilar. Ni har förmodligen hört sifforna förr men de förtjänar att alltid repeteras: 8 liter, 16 cylindrar, 1500 hästkrafter, 1600 newtonmeter och fyra turbos. Det innebär att bilen kan köra ifrån ett stridsflygplan tack vare en 0 till 100 tid på 2,3 sekunder, 0 till 200 på under 6,5 och en beräknad toppfart på 463 kilometer i timmen. En bil med mer pondus än King Kong på ett zoo.
Ford Fiesta ST
Nya Fiesta ST är på många sätt raka motsatsen till Bugattin. Med lika många cylindrar under huven som man finner i en motorsåg har Ford tagit det där med downsizing så långt det går. Trots det lyckas den pumpa ut imponerande 200 hästkrafter och lär även väga mindre än en mygga. Vi väntar ivrigt på att få lägga vantarna på den och leva ut våra rallydrömmar. Redan ikväll ska få vi beskåda den och får se hur väl Ford har lyckats kombinera praktikalitet och pang.
Koenigsegg Regera
Vi har kommit till den tid då det går att ha en lista med inte bara en, utan två bilar som har 1500 hästkrafter. Som svensk är det omöjligt att inte känna en viss stolthet när man tänker på besten från Ängelholm. Bli inte förvånad om jag behöver operera tillbaka hakan efter att jag har tappat den. Jämför man med Chiron innebär en teoretisk 0 till 400-tid på 20 sekunder utan växellåda att Bugatti bör ha problem att somna om kvällarna. Vi lär förmodligen missa samtliga presskonferenser eftersom vi kommer att vara upptagna med att beundra detta mästerverk.
Mercedes-Maybach G650 Landaulet
I vår recension av Mercedes-Benz G500 4×4 skrev vi att det inte finns ett bättre sätt att visa att man hatar miljön än det monstret. Vi hade fel, G650 innehar den titeln numera – en V12 på 630 hästkrafter och samma luftmotståndskoeffcient som Berlinmuren gör att Silja Line hamnar i skymundan på anti-miljö-listan. Endast 99 tillverkas så Genèvemässan lär vara först och tyvärr sista gången för många att beskåda den. Vi är minst sagt ivriga.
Porsche Panamera Sport Turismo
Om någon hade använt sig av ”Porsche” och ”Kombi” i samma mening bara ett decennium sedan hade Porsche dragit fram högaffeln. Idag är det nog bara Porsche-klubben som hävdar att det motsvarar brott mot gravfriden. På bilder ser den helt fantastisk ut och trots att jag bara är 20 år gammal fick jag plötsligt en väldans lust att skaffa barn illa kvickt. Den lyckas förvandla en förhållandevis enformig karossform till något som man vill ha på en affisch. Vissa anser säkert att bilen är löjlig men dem hänvisar vi istället till hjärn- och ögonläkaren.