Site icon Högsta Växeln

Test: BMW 7 Protection provkörd – klarar bomber och granater

Bepansrade bilar är till för att verka utan att synas. Hemlighetsmakeriet kring dem är således enormt, varför undertecknad blev minst sagt förvånad när en möjlighet att provköra nya BMW 7 Protection dök upp. Sagt och gjort.

Redan 1978 kom den första bepansrade BMW 7-serien. Sedan dess har tyskarna tagit segmentet med storm, men de hade ett uppehåll under förra generationen då bistra ekonomiska världsförhållanden gjorde att efterfrågan sjönk rejält.

Nu har det dykt upp en helt ny generation som riktar sig mot världens mest utsatta personer, åtminstone sett till hotbild. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra BMW 7 Protection som den officiellt heter.

Vi provkörde bilen på Arlanda.

Foto: BMW

Diskret yttre med stora hemligheter

Poängen med en bepansrad bil är att inte väcka mer uppmärksamhet än nödvändigt, och här är BMW ett skolboksexempel. För ett otränat öga är det svårt att identifiera att det rör sig om en bil som kan överleva krigszoner utan så mycket som en suck.

Men tittar man nära avslöjas den tjockare glasningen. Rutorna är hela 7,3 centimeter tjocka och dörrar som är så massiva att de lika gärna kunnat sitta på ett bankvalv.

Även däcken skvallrar om att det rör sig om mer än en vanlig 7-serie. De rejäla däcksidorna som nästan väller ut från fälgen avslöjar att det inte är några vanliga sulor.

Bilen rullar på 20 tum stora PAX-däck från Michelin som gör att den kan köras upp till åtta mil även vid total punktering. Bara däcken kostar 5 000 euro styck.

Hjärtat i bilen stavas Protection Core. Det innebär att hela strukturen är byggd i pansarstål från början, med förstärkningar i tak och underrede samt säkerhetsglas runt om.

Skyddet är certifierat enligt VPAM, BRV och ERV, vilket täcker både ballistiskt skydd och explosionsmotstånd. Föreställ er motsvarigheten till solskydd (SPF), fast för bepansring. 

BMW 7 Protection kan fås med antingen VR9- eller VR10-certifiering, vilket innebär att den kan stå emot bomber och granater, bokstavligt talat.

Det är den högsta nivån som lämpar sig för civilt bruk. Allt över 10 är reserverat för militärt bruk, och som exempel har USA:s presidents bil, “The Beast”, en skyddsklass på VR12.

Även Mercedes erbjuder VR10-nivå i form av Mercedes-Benz S 680 Guard. Det innebär att bilen kan stå emot 15 kilogram TNT som sprängs två meter från bilen och samtidigt skydda alla i kupén.

Interiör som en vanlig 7-serie

Bakom de massiva dörrarna väntar samma interiör som i en vanlig 7-serie, men något trängre i sidled. Jag sitter lågt och bekvämt och baksätet erbjuder samma vardagslyx som standardbilen, med gott om utrymme och finesser som massagestolar och avancerat ljudsystem.

Det finns ett eget gränssnitt för skyddsfunktionerna i infotainmentsystemet och en intercom så att man kan prata med omvärlden utan att öppna rutorna. Rutorna går dessutom bara ner några centimeter vilket kan resultera i mosad mat om man insisterar på drive-thru. 

Dörrarna öppnas och stängs med motoriserad assistans, vilket gör att den extra vikten knappt märks. Panoramaglastaket ser normalt ut från utsidan men det existerar i själva verket inte, utan

Anledningen är att man inte ska kunna identifiera en bepansrad 7-serie uppifrån, exempelvis med en drönare. I baksätet har 7 Protection även samma mekanism för att stänga dörrarna som en Rolls-Royce, alltså en knapp i taket.

En annan unik funktion är systemet som pressar ut giftiga gaser, kemikalier och annat man inte vill få in i kupén. Med hjälp av lufttankar kan bilen skapa en skyddande hinna som gör att ingen luft kan ta sig in. I stället pumpas syrgas in i kupén så att man kan andas.

7 Protection står emot det mesta.

Att köra: BMW 7 Protection

På plats på Arlanda har BMW tagit med sig båda varianterna av 7-serie Protection: både 760i xDrive och i7 Protection, världens första bepansrade elbil. 760i skryter med en V8-motor på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Kraften går ner i backen via en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift.

Tjänstevikten är hela 4,5 ton och ett vanligt B-körkort räcker alltså inte, varför vi tagit oss till Arlanda Test Track. Bara dörrarna väger 250 kilogram styck. Trots den enorma tjänstevikten upplevs 7 Protection som betydligt flinkare bakom ratten än man först förväntar sig.

Styrningen är lätt och exakt, och trots sina 4,5 ton avverkas sprinten till 100 km/h på 6,6 sekunder medan toppfarten är 210 km/h. Vid fullt gaspådrag sipprar lite ljud från V8-motorn in i kupén.

I övrigt är ljudnivån helt knäpptyst, tack vare bepansringen. Att knacka på rutorna känns som att knacka på en betongvägg. Det är alltså tystare än i en vanlig 7-serie, som redan är en av marknadens tystaste bilar.

I undanmanöverprov och slalom märks förstås en viss tröghet jämfört med en vanlig 7-serie, men bilen känns aldrig överrumplad. Integral Active Steering med medstyrande bakaxel gör underverk i låg fart och ger stabilitet i högre hastigheter.

Adaptiv fjädring och aktiv krängningskontroll håller karossen i schack, och bromsarna inger stort förtroende. Faktum är att bromssträckan från 100 km/h till stillastående är blott en meter längre än i motsvarande standardbil.

Rent kördynamiskt är komfortnivån lika hög som i en vanlig 7-serie, samtidigt som inslag som blåljus och sirener naturligtvis talar till barnet inom en.

Att dundra fram i en bepansrad 7-serie med både sirener och lampor igång hamnar oerhört högt upp på listan över coola bilgrejer man fått göra.

BMW 7 Protection är flinkare än man anar.
Bilen är förvånansvärt flink.

En rullande pojkdröm

Det som särskiljer 7 Protection är hur integrerat allt känns. Skyddet är ingen efterhandslösning utan en del av bilens konstruktion. Resultatet är en diskret siluett där komfort och lyx inte kompromissas trots pansarstål och pansarglas.

BMW är en av få aktörer som bepansrar bilar in-house, något som gör dem populära bland myndigheter, statsöverhuvuden och särskilt utsatta individer.

Faktum är att BMW föredrar att sälja till just myndigheter snarare än privatpersoner för att säkerställa att märkets bepansrade bilar inte hamnar i fel händer.

Utöver grundutrustningen går det att beställa sirener, ljusramper, flagghållare och radiosystem. Tillverkningen sker i Dingolfing i en hantverkslik process och BMW erbjuder dessutom utbildning för skyddsförare med både teori och praktiska övningar.

Att köra med blåljus är ett måste.

BMW 7 Protection är skillnaden mellan liv och död

Det räcker sällan med enbart en bepansrad bil. Oftast krävs en hel skvadron av personal och gärna andra bilar. Det går att få 7 Protection med särskilda lampor baktill som byter färg beroende på gaspådrag och broms, något som gör kolonnkörning betydligt enklare.

På plats fanns även den helt elektriska i7 Protection, som är världens enda bepansrade elbil från fabrik. Den erbjuds inte till försäljning utan endast via leasing.

Även om 7 Protection är tyngre än en vanlig 7-serie upplevs den förvånansvärt lättkörd och uppträder likt en ordinarie 7-serie. Komforten är på samma nivå som i standardbilen och skyddsnivån är bland de högsta som går att få i en civil personbil.

7 Protection är en bil för människor som lever ett genuint farligt liv, och bland kunderna finner man i hög utsträckning statschefer, regeringar och särskilt utsatta personer. För att få köpa en bil behöver man klara BMW:s gedigna bakgrundskontroll, utöver att kunna betala 500 000 euro netto.

För pengarna får man bil som bokstavligt kan rädda livet på en när det väl gäller som dessutom råkar vara både trevlig att köra och åka runt i.

Tanken med 7 Protection är att verka utan att synas.
Tekniska data

BMW 760i xDrive Protection VR10 (2026)

Motor: 4,4-liters V8, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 4 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5391/2192/1544 mm
Pris: Från 500 000 euro (netto)

Exit mobile version