Dacia satsar på framtiden: Vi besöker fabriken i Rumänien

Dacia satsar på att gå sin egen väg. Vi besöker huvudkontoret och fabriken i Rumänien för att undersöka vad som gör märket unikt och vad Dacias vd har att säga om framtiden.

Automobile Dacia, eller Dacia som det vanligtvis kallas, är en rumänsk biltillverkare som har ägts av franska Renault sedan 1999.

Dacia grundades år 1966 och fick sitt namn från vad romarna kallade området som idag är känt som Rumänien. 

Märkets idé var enkel – att bygga moderna, pålitliga och rimligt prissatta bilar till befolkningen i Rumänien. 

Dacia
VI besökte märkets fabrik i Rumänien. (Foto: Dacia)

Från litet till globalt bilmärke

Samma grundidé kvarstår än idag bortsett från det faktum att Dacia har blivit ett globalt bilmärke med försäljning i 44 länder, med fokus på Europa.

Efter alliansbildningen med Renault skapades modellen Dacia Logan som blev en populär budgetbil som skulle representera Dacias filosofi. 

Dacias nya strategi

Vi åkte med Dacia till Rumänien för att besöka huvudkontoret i Bukarest, designcentret och fabriken strax utanför huvudstaden.

Märket har nyligen fått en ny varumärkesidentitet och är ivriga att berätta mer om framtida planer och vad förändringen innebär för tillverkaren. 

Dacia
Dacias bilar har fått en ny varumärkesidentitet. (Foto: Dacia)

Mer känsla och äventyr

Vi tar oss till Rumäniens huvudstad Bukarest och transporteras genom den kaosartade trafiken från flygplatsen till huvudkontoret som ligger i utkanten av staden. 

Dacias vd Denis Le Vot, som började sin karriär inom märket över 30 år sedan, välkomnar en skara journalister och berättar att märket är inne i en förändringsfas.

Man ska gå från att kännetecknas som budgettillverkare till att lägga fokus på att få valuta för pengarna. Det innebär att Dacias roll inom Renault Group blir viktigare än tidigare.

Le Vot nämner att utbudet ska vara enkelt och smalt, med bilar som har låga priser och som säljs helt utan rabatter. Han nämner en vision om ett märke som kombinerar mer känsla och äventyr än tidigare.

Dacia
Vi träffade märkets vd, Denis Le Vot, på plats i Rumänien. (Foto: Joel Sandberg)

Flera nya modeller snart här

Dacia har nyligen släppt en helt ny Duster och under 2024 kommer en ny version av den billiga elbilen Spring.

En del av resan till ett äventyrligt märke är även en helt ny suv som har namngetts Bigster. Den kommer att lanseras under 2025 vilket även blir året då Dacia ger sig in i Dakar.

Bigster ska representera Dacias vision om funktionalitet och fokus på det som är väsentligt. 

Dacia
Nya Duster är ett steg i märkets framtid. (Foto: Dacia)

Dacia fokuserar på det viktiga

Vi tar en kort promenad från glasbyggnaden som kallas business-centret till en annan byggnad där märket har sitt designcenter som invigdes 2019.

Designchefen David Durand berättar passionerat om Dacias vision och utmaningarna med att designa bilar med kostnadseffektivitet som ledord. 

Dacias nya identitet innebär en ny logotyp och nya färger för att skapa mer känsla till modellerna. En del i detta är även lanseringen av Dacia Extreme som ska ge bilarna en mer robust känsla. 

Varumärkesförändringen har applicerats på alla modeller samtidigt vilket är helt unikt inom branschen.

Dacia
David Durand är designchef på Dacia. (Foto: Joel Sandberg)

Design från idé till produktion

Arbetsprocessen i designcentret består både av att göra modeller med hjälp av mjukvaror men även genom att modellera fullskaliga bilar i lera.

Det möjliggör att designteamet kan vara involverade i bilarnas design hela vägen fram till produktionen, och att de dessutom arbetar fysiskt nära den tekniska avdelningen.

Teamet består av ett 30-tal relativt unga personer med bakgrund från hela världen, däribland en indier som tidigare arbetat hos Bugatti. 

Under rundturen fick vi möjlighet att beskåda konceptbilen Manifesto som liknar en extremversion av en Beach Buggy. Fordonet har varit en experimentell övning för designteamet och är inte tänkt att tas till produktion.

Manifesto har dock inspirerat vissa element, som diverse uppfinningar och hållbara material, till framtida produktionsbilar. 

Ett exempel är viktreducering som har inspirerat sjusitsiga Jogger som väger markant mindre än andra sjusitsiga bilar på marknaden.

Durand förklarar även att den har använts för att testa hur väl olika målgrupper reagerar på den djärva designen.

Dacia
Dacia slår på stort. (Foto: Dacia)

Stöd av ny teknik

Vi tar oss vidare in i en sal där bilmodellerna avbildas digitalt i skala 1:1 på en stor skärm. 

Det pratas ivrigt om hur funktionellt programmet är och att det tillsammans med VR hjälper till att upptäcka defekter redan innan man börjar skulptera bilarna i lera. 

Mängden teknologi imponerar sannerligen och mjukvaran är så pass effektiv att det är möjligt att testa detaljer som reflektioner i vindrutan med olika parametrar, som att någon sitter i bilens baksäte. 

Med andra ord görs så mycket som möjligt digitalt innan den fysiska bilen faktiskt tillverkas – ett sätt att kostnadseffektivisera menar Dacia.

Dacia
Dacia använder mycket digitalisering i sin utveckling. (Foto: Dacia)

Ett besök på Dacias fabrik

Dagen därpå är det dags att lämna Bukarests kaos bakom oss och färdas två timmar nordväst om huvudstaden till Dacias första bilfabrik för att ta en titt bakom kulisserna. 

Fabriken i Mioveni använder bara avancerad teknologi där det är möjligt att spara pengar. 

På fabriken arbetar drygt 10 000 människor som roterar i tre skift, sex dagar i veckan. Det resulterar i en kapacitet på 350 000 bilar per år.

Alla drivlinor och modeller körs på samma produktlinje vilket effektiviserar processen så väl att man lyckas med ett intervall för tillverkning av en bil på 55 sekunder, eller totalt 65 bilar i timmen.

Dacia
Fabriken har en kapacitet på 350 000 bilar. (Foto: Dacia)

Allt under samma tak

Förutom den effektiva produktionslinjen, där ungefär hälften av personalstyrkan på fabriken arbetar, finns även en avdelning för kaross och en för formgivning av stål.

I en del av fabriken sker manuell kontroll av defekter på bilarna. 99 procent är helt felfria och de andra väljs bort för att åtgärdas.

På avdelningen för bearbetning av ståldelar till bilarna finns det 13 parallella band, där två är manuella och resten pressas på automatik i dundrande hastighet.

Dacia
Allt är under samma tak på fabriken. (Foto: Dacia)

VD har ordet

Efter fabriksbesöket svarar Denis Le Vot på ett antal frågor kring Dacias varumärke.

Han är tydlig med att Dacia inte skulle existera utan Renault och att det inte är någon hemlighet att märket använder delar från dem.

På frågan om elbilsutvecklingen svarar han att Renault kommer att stå för den elektrifierade sidan medan Dacia fortsätter att satsa på förbränningsmotorer. 

Le Vot hävdar att märket borde halvera batteristorleken i elbilen Spring eftersom medeldistansen för ägarna av modellen är 31 kilometer om dagen. 

Han förtydligar att det grundar sig i märkets ledord om att enbart göra det som är nödvändigt för att inte krångla till saker och ting, för att hålla kostnaderna nere.

Med ett leende på läpparna avslutar han med att säga ”Vi kokar soppa på gårdagens rester” och syftar till att delarna kommer från Renault och återanvänds som en del av Dacias strategi.

Dacia
Dacia använder sig av Renaults komponenter. (Foto: Dacia)

Dacia satsar allt

Det går bra för Dacia. Efterfrågan på rimligt prissatta bilar är stor och märkets unika sätt att skapa vettiga och funktionella bilar för privata bilköpare är imponerande.

I slutet av september meddelade märket att de har sålt närmare 500 000 bilar i år vilket innebär en tillväxt på 17 procent från samma period året innan.

Sandero fortsätter att vara den populäraste modellen, tätt följt av Duster. 

Dacias vision är att ställa om från budget till bästa möjliga valuta för pengarna. Fokus ska ligga på funktionalitet och äventyr med målet att modellerna knyter mer känslomässig kontakt till kunderna.

Huvudkontoret i Bukarest representerar Dacias innovativa tankesätt i form av fokus på det nödvändiga. 

Man är stolt över det enkla och låtsas inte vara något man inte är – ett recept som verkar fungera väldigt bra.