London till Madrid på en tank

Kan man få räckviddsångest om man kör på diesel? Kanske, men det lär krävas en ängels tålamod, åtminstone om man kör en BMW 730d. Den brittiske Youtubern Joe Achilles ville se om hans BMW 7-serie kunde ta sig från London till Madrid utan att tanka. Det kunde den.

Sträckan innebär lite mer än 165 mils körning, plus de dryga fem milen som tågresan under Engelska kanalen innebär. I och med att bilens tank rymmer 78 liter betyder det att den totala snittförbrukningen inte får överstiga 0,47 liter milen.

Inget om bränslekvaliteten nämns i videon, men baserat på pumppriset som syns en minut och 16 sekunder in i videon verkar det vara Shell V-Power Diesel. En annan åtgärd som vidtagits för att maximera räckvidden är att bilen utrustats med Michelins bränsleeffektiva e.Primacy-däck.

Trots att Achilles och hans kameraman/co-driver satte av i ottan, för att slippa Londons rusningstrafik, blev resans inledning någorlunda stoppintensiv. Det var dock inte värre än att snittförbrukningen kunde pressas under 0,4 liter milen innan de körde ombord på Eurotunnel-tåget.

För att hålla förbrukningen i schack på de långa motorvägssträckorna, inte minst genom Frankrike, användes fartbegränsare snarare än farthållare. Detta eftersom farthållare har en tendens att göra vad som helst för att hålla önskad hastighet, inbegripet såväl inbromsningar som hårda accelerationer.

Ekipaget höll sig runt beskedliga 100 knyck större delen av resan. Det gjorde att man vid gränsen mellan Frankrike och Spanien, som utgörs av bergskedjan Pyrenéerna, hade fått ned snittförbrukningen per mil under 0,35 liter. Detta trots motvind, viss backighet, och att AC:n fick jobba på i den drygt 30-gradiga värmen.

Effektivitetsvinsterna som kammades hem genom Frankrike gick till stor del förlorade när backigheten tilltog in i Spanien, men ändå nåddes den spanska huvudstaden med sex liter kvar i tanken och dryga 15 mils återstående räckvidd. Det innebär att snittförbrukningen landade på knappa 0,37 liter milen och att en BMW 730d har en teoretisk räckvidd på drygt 180 mil.

Hela resan tog 22,5 timmar, och måste ses som en fjäder i hatten för den numera ganska föraktade dieseln. Räckvidd av det här slaget är en form av lyx som kommer att ligga utom elbilens räckhåll för alltid, eller åtminstone tills alla motorvägar erbjuder laddning under färd.

Se hela videon här: