Swindons “Magic Roundabout”

Att för första gången köra bil i Storbritannien, med deras felvända trafikordning och uppsjö av underliga regler, är en förvirrande tillställning för många rättside-kalibrerade bilförare. Plötsligt kommer alla bilar från “fel” håll, företräde på smågator delas ut genom helljusblink, inte regler, och det finns övergångsställen där bilar – inte fotgängare – har företräde. Alla dessa underligheter bleknar dock i jämförelse om man stöter på ett av britternas många försök till att återuppfinna den gamla hederliga rondellen. Drottningen av alla dessa förvirrande rondeller finns i Swindon, och är den rondell-räddes värsta mardröm.

I själva verket är “The Magic Roundabout” som den kallas ingen nybyggnation, utan ett barn av det tidiga 70-talet, då britterna likt vi svenskar var i full färd med att utvärdera hur framtidens bilfyllda stadsbild skulle se ut. Lösningen för den stora sexvägskorsningen i centrala Swindon blev att bygga någonting så bisarrt som en cirkulationsplats bestående av fem små rondeller som omringar en större rondell i mitten. Den större centrala rondellen går dessutom motsols – alltså åt motsatt håll jämfört med de fem omringande rondellerna. Om resten av den brittiska trafikupplevelsen inte redan förvirrat dig är detta säkerligen droppen som får bägaren att rinna över.

I själva verket har den magiska rondellen visat sig särskilt effektiv. Målet med den aviga designen var att undvika låsningar vid rusningstrafik och åstadkomma ett jämnare trafikflöde – hur många gånger har man inte fastnat i en korsning på grund av köbildning åt ett håll man INTE är på väg mot? Här kan man välja flera olika spår till samma utfart och därmed undvika stillastående trafik. Knepet till att ta sig igenom rondellen helskinnad är att följa högerregeln religiöst, och i själva verket är olycksstatistiken för korsningen låg.

Även om The Magic Roundabout visat sig effektiv i att hjälpa trafikflödet utan att dra upp olycksstatistiken är det nog föga troligt att konceptet får någon större spridning – den tar helt enkelt för mycket plats och känns för komplicerad på pappret. Vill du verkligen komma underfund med hur rondellens trafikflöden fungerar rekommenderar jag att du lägger tio minuter på att stirra på bilden nedan.