ÅHVB finalist #5: Kia Stinger GT

Det var inte alltför länge sedan inte en själ på svensk mark visste något om Kia. Så förblev det också länge, inte många hade en tydlig relation till märket och inte många körde heller en av deras kreationer. Grejen är den att Kia under de senaste åren genomgått en stor renässans och nästa steg i metamorfosen kom ut på gatorna under året, Kia Stinger GT. Tillåt mig att berätta varför Kias flaggskepp förtjänar Årets Högsta Växeln-bil 2018.

Bilindustrin kan ibland upplevas smått repetitiv. Samma märken släpper ungefär samma bilar, de stora tyskarna släpper ånglok med sek-cylindriga monster och andra märken fokuserar på prisvärda småbilar för barnfamiljer, ungefär lika tråkigt som det låter. Det är här Kia Stinger GT kommer in i bilden. 3,3-liters V6:a med 370 kusar under huven, 0-100 på under fem sekunder men med en prislapp i samma överkomliga klass som en bättre kombi. Hur kan detta ens vara möjligt? Svaret är att Kia inte har tänkt som alla andra.

Inte nog med att Stinger GT har gått om prestanda på sitt saldo, det är en utomordentligt vacker bil. En tydligt sportig look tillsammans med en tidlös silhuett gör den till en fröjd för ögat. Så även på insidan. Det märks att Kia inte har lika mycket rutin med tillverkning av sådana här bilar som sina tyska konkurrenter, alla detaljer är inte polerade till perfektion och visst har Stinger GT sina små brister. Det är emellertid sånt som inte spelar roll. Kia har ritat om spelplanen med den här bilen och de har gjort det förbannat bra. Inte minst har de överraskat oss alla och dessutom gjort det med råge. Det är inte varje dag bilindustrin får en sån här frisk fläkt och bara det är nog för att lyfta på hatten. Att Stinger GT dessutom får dig att vilja köra tills vägen tar slut och lite till gör att den är värdig titeln Årets Högsta Växeln-bil 2018.