Czinger Vehicles har satt Kalifornien i centrum för en helt ny definition av hyperbilens roll. I dokumentärfilmen California Gold Rush får vi följa Czinger 21C på ett 1 000 miles (160 mil) långt äventyr genom delstaten, där fem officiella varvrekord slogs på fem dagar.
Premiären ägde rum på klassiska Sunset Center i Carmel-by-the-Sea under Monterey Car Week, där vi var på plats tillsammans med Czinger och flera ägare.
Filmen släpps nu även på Czingers YouTube-kanal, se nedan.
Fem banor, fem rekord
Resan började i norr och slutade i söder, där teamet körde 21C på Thunderhill, Sonoma Raceway, Laguna Seca, Willow Springs och The Thermal Club.
Totalt kapades 16,26 sekunder från tidigare rekordtider, bekräftat av Racelogic med VBOX-system.
Resultaten blev:
Thunderhill Raceway Park: 1:48.30 (3,39 sekunder snabbare än tidigare rekord)
Sonoma Raceway: 1:35.05 (0,70 sekunder snabbare)
WeatherTech Raceway Laguna Seca: 1:24.39 (0,36 sekunder snabbare än Czingers eget rekord)
Willow Springs Raceway: 1:19.73 (1,35 sekunder snabbare)
The Thermal Club: 2:03.17 (10,33 sekunder snabbare)
Bilen körde mellan samtliga banor.
På Laguna Seca har svenska Koenigsegg kört en bil på 1:24.86.
En kamp mot tiden
Bakom ratten under körningen Czingers chefsingenjör Ewan Baldry tillsammans med ett team på åtta man. Föraren Joel Miller rattade bilen på banorna, medan Baldry körde de hundratals kilometrarna mellan dem.
Utmaningarna blev många som exempelvis en sprucken växellådskåpa på Thunderhill och en smäll i däckbarriären på Laguna Seca.
Trots motgångarna fortsatte laget. ”Vi ville visa att en hyperbil måste klara mer än enbart varvtider. Den ska tåla verklighetens prövningar”, säger Lukas Czinger, grundare och vd.
Dokumentären fångar mer än siffror
Filmen, regisserad av italiensk-amerikanske Luca Brinciotti, lyfter fram inte bara rekorden utan även människorna bakom. Trötthet, frustration och sammanhållning syns sida vid sida med banrekord och tekniska genombrott.
”Det här handlar inte bara om bilen, utan om teamet som byggde den”, säger Ryan Bonnelly, huvudtekniker. ”Vi satte allt åt sidan för att klara uppdraget.”
Czinger 21C är begränsad till 80 exemplar och tillverkas i Kalifornien.