Site icon Högsta Växeln

Andreas Mindt: En formresa genom Volkswagen-världen

Andreas Mindt

Andreas Mindt är ett bekant namn inom bildesign, men vem är mannen bakom de kända skapelserna? 

Under vår vistelse till München passade vi på att prata bil med honom, och om designfilosofin i framtida folkvagnar.

Andreas Mindt och hans senaste skapelse ID.Cross Concept. (Foto: Morgan Petri)

Pennan i högsta hugg sedan unga år

När vi slår oss ner, omgivna av det senaste från Volkswagen, sketchar Mindt en klassisk Bubbla på första uppslaget i Volkswagens soffbordsbok om design. Det tar knappt två minuter.

Ett djupt intresse för design kräver en viss typ av person, och härstammar allt som oftast från något i ens omgivning. Vi blickade därför tillbaka till där allt började.

“Min första 3D-sketch av en bil var en sorts rallybil, vid fem års ålder. På rasterna i skolan spelade de andra barnen fotboll, medan jag ville sketcha bilar. Intresset var så starkt att det komplicerade skolgången rejält.”

Andreas Mindt är son till en Volkswagen-designer och fick därför upp ögonen för yrket tidigt. Idén av att bestämma formen på en bil fascinerande Mindt.

Volkswagen ID.Every1 är ett uttryck av han själv. (Foto. Morgan Petri)

Andreas Mindt har en bred palett

Med en designexamen i handen påbörjade Andy Mindt sin resa som bildesigner. Volkswagen-gruppen var ett naturligt val och dessutom sysslade de med oerhört storslagna saker kring millennieskiftet.

“Mitt första gig som designer var hos Bentley”

Han är nämligen mannen bakom Bentley Hunaudiéres, en konceptbil från millennieskiftet som i mångt och mycket är den bil som senare blev Bugatti Veyron.

Motorn i Bentley Hunaudières hade 16 cylindrar och en slagvolym på 8 liter, precis som Bugatti Veyron. (Foto: Bentley)

“Därefter kom en helt ny utmaning i form av Volkswagen Fox nere i Brasilien. Hela bilen kostade 3 200 euro, varav 900 tilldelades interiör och exteriör. Där lärde jag mig hur man designar billiga bilar.”

Volkswagen Fox ersatte Lupo i Europa och var en studie i att bygga billiga bilar. (Foto: Volkswagen)

Resten av CV:t består av skapelser såsom sjunde generationen Volkswagen Golf, Audi Q8 e-tron och Bentley Batur: tre skapelser som har lika mycket gemensamt som Albert Einstein och Taylor Swift.

Volkswagen Golf av sjunde generationen var en klockren design. (Foto: Volkswagen)
Audi Q8 e-tron är en av flera Audi-modeller som Mindt ligger bakom. (Foto: Morgan Petri)
Bentley Batur var en specialutgåva som tillverkades i begränsad upplaga, baserad på Continental GT. (Foto: Bentley)

“Den största skillnaden grundar sig på styckkostnad och investeringskostnad. Hos exempelvis Bentley är volymen liten vilket ställer hårda krav på investeringskostnad.”

“Styckkostnaden däremot, spelar ingen som helst roll. Man kan göra precis vad man vill, vilket återspeglas i Batur som tillverkades med ett volymvred i massivt 3D-printat guld. Vredet i mittkonsolen kostade 18 000 euro. I en exklusiv produkt är det historier och berättelser som skapar värde.”

Designfilosofin skiljer sig något enormt mellan de olika märkena inom koncernen. (Foto: Bentley)

Andreas Mindt på sitt nuvarande jobb

Efter några år som designchef på Bentley, och med modeller som Batur under bältet, klev han in i rollen som designchef för självaste Volkswagen. Det är dessutom ett Volkswagen som har det kämpigt, inte minst med design, i samband med elektrifieringen. 

ID-modellerna, med undantag för nostalgiska Volkswagen ID.Buzz, är ingen fröjd för ögat och interiörerna har fått mycket kritik. Hans influenser återspeglas i nya ID. Polo, ID.Every1 och (den till synes mycket produktionsfärdiga) konceptbilen ID.Cross.

Interiören i ID.Cross Concept är både enkel och funktionell. (Foto: Morgan Petri)

“Ledordet i designprocessen var simplifiering och vi kallar det ‘pure positive’; vi använder positiva ytor och icke-aggressiva designelement.”

“Ett exempel på simplifieringen i ID.Cross är dörrsidan. Armstödet, dörröppnaren och handtaget är integrerat i ett och samma designelement, vilket resulterar i produktionsmässiga besparingar.”

Vettiga reglage och knappar gör come-back i ID.Cross Concept. (Foto: Morgan Petri)

När undertecknad påpekar hur väl de har använt olika texturer och material för att höja den upplevda kvaliteten i interiören skiner han upp. 

“Besparingarna ger utrymme för alla dessa material som skapar en känsla lik den i ett modernt vardagsrum.”

Det är slående hur pass stabila och självsäkra de nya designerna är i förhållande till de äldre. Interiörerna är trevliga också. Fysiska, vettiga knappar är tillbaka och alltihop andas folkvagn.

Fem snabba med Andreas Mindt

Drömbilen på roadtrip, är den klassisk eller modern?

“Klassisk”

Sketchbook eller digitala verktyg?

“Sketchbook”

Sneakers eller finskor?

“Sneakers”

Om du fick parkera en av dina designer på uppfarten, vilken hade det varit?

“Bentley Hunaudiére, givetvis”

Vilken design är mest lik en förlängning av dig själv?

“VW ID.Every1”

En entusiast av svenska bilar 

I Andys vagnpark har det stått en rad svenska klassiker genom åren. Vad de alla har gemensamt är en utmärkande design.

“Som student rattade jag runt i en PV 544. Därefter ägde jag en Saab 900 och idag innefattar vagnparken en Volvo P1800.”

Det blir tydligt att han har en förkärlek för Volvo P1800, inte minst när han återigen slår upp förstasidan i Volkswagens designbok och skissar ikonen på blott en minut.

Andreas Mindt med pennan i högsta hugg.

Framtidens agenda

Nu är det upp till bevis. Konceptbilar ska bli produktionsbilar och Volkswagen ska ta ett kliv i rätt riktning med hjälp av Andreas Mindts designer. 

Nästa gång vi får nöjet att träffas kanske han har migrerat vidare inom koncernen, vem vet. Vad som är säkert är att karismatiska Mindt har bra smak i bilar och bildesign.

Exit mobile version