Andreas Mindt är ett bekant namn inom bildesign, men vem är mannen bakom de kända skapelserna?
Under vår vistelse till München passade vi på att prata bil med honom, och om designfilosofin i framtida folkvagnar.
Pennan i högsta hugg sedan unga år
När vi slår oss ner, omgivna av det senaste från Volkswagen, sketchar Mindt en klassisk Bubbla på första uppslaget i Volkswagens soffbordsbok om design. Det tar knappt två minuter.
Ett djupt intresse för design kräver en viss typ av person, och härstammar allt som oftast från något i ens omgivning. Vi blickade därför tillbaka till där allt började.
“Min första 3D-sketch av en bil var en sorts rallybil, vid fem års ålder. På rasterna i skolan spelade de andra barnen fotboll, medan jag ville sketcha bilar. Intresset var så starkt att det komplicerade skolgången rejält.”
Andreas Mindt är son till en Volkswagen-designer och fick därför upp ögonen för yrket tidigt. Idén av att bestämma formen på en bil fascinerande Mindt.
Andreas Mindt har en bred palett
Med en designexamen i handen påbörjade Andy Mindt sin resa som bildesigner. Volkswagen-gruppen var ett naturligt val och dessutom sysslade de med oerhört storslagna saker kring millennieskiftet.
“Mitt första gig som designer var hos Bentley”
Han är nämligen mannen bakom Bentley Hunaudiéres, en konceptbil från millennieskiftet som i mångt och mycket är den bil som senare blev Bugatti Veyron.
“Därefter kom en helt ny utmaning i form av Volkswagen Fox nere i Brasilien. Hela bilen kostade 3 200 euro, varav 900 tilldelades interiör och exteriör. Där lärde jag mig hur man designar billiga bilar.”
Resten av CV:t består av skapelser såsom sjunde generationen Volkswagen Golf, Audi Q8 e-tron och Bentley Batur: tre skapelser som har lika mycket gemensamt som Albert Einstein och Taylor Swift.
“Den största skillnaden grundar sig på styckkostnad och investeringskostnad. Hos exempelvis Bentley är volymen liten vilket ställer hårda krav på investeringskostnad.”
“Styckkostnaden däremot, spelar ingen som helst roll. Man kan göra precis vad man vill, vilket återspeglas i Batur som tillverkades med ett volymvred i massivt 3D-printat guld. Vredet i mittkonsolen kostade 18 000 euro. I en exklusiv produkt är det historier och berättelser som skapar värde.”
Andreas Mindt på sitt nuvarande jobb
Efter några år som designchef på Bentley, och med modeller som Batur under bältet, klev han in i rollen som designchef för självaste Volkswagen. Det är dessutom ett Volkswagen som har det kämpigt, inte minst med design, i samband med elektrifieringen.
ID-modellerna, med undantag för nostalgiska Volkswagen ID.Buzz, är ingen fröjd för ögat och interiörerna har fått mycket kritik. Hans influenser återspeglas i nya ID. Polo, ID.Every1 och (den till synes mycket produktionsfärdiga) konceptbilen ID.Cross.
“Ledordet i designprocessen var simplifiering och vi kallar det ‘pure positive’; vi använder positiva ytor och icke-aggressiva designelement.”
“Ett exempel på simplifieringen i ID.Cross är dörrsidan. Armstödet, dörröppnaren och handtaget är integrerat i ett och samma designelement, vilket resulterar i produktionsmässiga besparingar.”
När undertecknad påpekar hur väl de har använt olika texturer och material för att höja den upplevda kvaliteten i interiören skiner han upp.
“Besparingarna ger utrymme för alla dessa material som skapar en känsla lik den i ett modernt vardagsrum.”
Det är slående hur pass stabila och självsäkra de nya designerna är i förhållande till de äldre. Interiörerna är trevliga också. Fysiska, vettiga knappar är tillbaka och alltihop andas folkvagn.
Fem snabba med Andreas Mindt
Drömbilen på roadtrip, är den klassisk eller modern?
“Klassisk”
Sketchbook eller digitala verktyg?
“Sketchbook”
Sneakers eller finskor?
“Sneakers”
Om du fick parkera en av dina designer på uppfarten, vilken hade det varit?
“Bentley Hunaudiére, givetvis”
Vilken design är mest lik en förlängning av dig själv?
“VW ID.Every1”
En entusiast av svenska bilar
I Andys vagnpark har det stått en rad svenska klassiker genom åren. Vad de alla har gemensamt är en utmärkande design.
“Som student rattade jag runt i en PV 544. Därefter ägde jag en Saab 900 och idag innefattar vagnparken en Volvo P1800.”
Det blir tydligt att han har en förkärlek för Volvo P1800, inte minst när han återigen slår upp förstasidan i Volkswagens designbok och skissar ikonen på blott en minut.
Framtidens agenda
Nu är det upp till bevis. Konceptbilar ska bli produktionsbilar och Volkswagen ska ta ett kliv i rätt riktning med hjälp av Andreas Mindts designer.
Nästa gång vi får nöjet att träffas kanske han har migrerat vidare inom koncernen, vem vet. Vad som är säkert är att karismatiska Mindt har bra smak i bilar och bildesign.

