Aston Martin är ett bilmärke som verkar ha hamnat lite i skymundan i förhållande till de italienska konkurrenterna. Kanske har det att göra med att många av deras modeller har känts lite väl alldagliga, på gott och ont. Men det är allt annat än vad nya Aston Martin Vanquish gör.
Vi lade i Högsta Växeln för en provkörning.
Foto: Aston Martin
Utomvärldsliga prestanda
Jag brukar sällan rabbla siffror i mina texter, men i fallet Vanquish är de så galna att jag bara är tvungen.
Här talar vi en 5,2 liter stor V12-motor utrustad med dubbla turboaggregat, 835 hästkrafter och obegripliga 1 000 newtonmeter. Det torde vara tillräckligt för att driva en mindre bilfärja.
Enbart detta faktum förklarar varför nya Aston Martin Vanquish är en bil man inte bör ratta om man har hjärtfel, för ovanligt hög puls är svårt att undvika.
Så fort man stampar plattan i mattan bjuds man upp till en livlig dans över vägfilerna om man inte håller tungan rätt i mun. Här kan man göra bort sig ordentligt om man inte är beredd.
Med lite fokus inser man emellertid att detta koffeinpiller till bil är otroligt välbalanserad och hanterbar utan att någonsin ens komma i närheten av vardaglighet.
Att kliva ur en Aston Martin Vanquish efter en entusiastisk körtur känns som att stappla ut ur sovrummet morgonen efter en natt med en porrstjärna. Det här är en bil som är fullkomligt sensationellt upphetsande att framföra.
Gentlemannamässighet definierad
Samtidigt har också Vanquish en lite mer gentlemannamässig image i förhållande till det italienska konkurrenterna, samtidigt som bilen inte är något annat än fruktansvärt sexig.
Jag menar, titta på den. Med sin långa, breda men ändå slanka figur som ser ut att aldrig riktigt vilja ta slut är nya Vanquish en ren dröm att beskåda.
Aston Martin har uppenbarligen inte glömt bort sitt designmässiga ursprung här. Detta blir främst uppenbart framifrån där den som sett en Aston Martin någon gång de senaste 20 åren kommer att känna igen sig. Grillen må ha växt, men inte mycket annat har förändrats.
Bakifrån är skillnaderna jämfört med tidigare modeller desto större. Här har Aston Martin introducerat ett för dem nytt designelement som de kallar för ”the blade”. Det är alltså en akterpanel som närmast uppfattas som flytande i luften.
Denna vill Aston Martin helst ska vara i kolfiber, vilket faktiskt bryter av fint där bak. Den mer konservativt lagde kan dock välja att få panelen lackad i bilens kulör.
Interiören i Aston Martin Vanquish sviker något
Interiört fortsätter Vanquish på samma tema som exteriört, det vill säga, den som har kört en annan Aston Martin de senaste åren kommer att känna igen sig.
Visst är interiören sportigt elegant med tonvis av läder och kolfiber, men den känns helt enkelt varken så speciell eller sprillans ny som bilen faktiskt är.
Dessutom påminns man här också om att vi har att göra med handbyggda brittiska bilar med en del skrammel och knarr som kort och gott inte är acceptabelt på en bil i denna prisklass.
Stolarna och körpositionen är emellertid mycket god, till och med för undertecknad på närmre två meter. Det är mer än vad kan sägas om vad jag anser är den största konkurrenten till Vanquish: Ferrari 12Cilindri.
Och på temat Ferrari, Vanquish är upphetsande på en italiensk nivå och på något märkligt vis ännu mer flamboyant vad gäller körupplevelsen.
Känns Vanquish lika spännande som en Ferrari 12Cilindri? Ja, minst. Är Vanquish bättre än 12Cilindri? Jag vågar knappt svara…
Aston Martin Vanquish är en bil av den gamla skolan
På ett sätt påminner nya Vanquish om Aston Martins släggor till sportbilar från 80-talet.
Det är en bil som kombinerar kraft och spänning med komfort och elegans på ett sätt som få andra moderna bilar lyckas med. Detta är den gamla skolan när den är som allra bäst.
Aston Martin Vanquish (2026)
Motor: 5,2-liters dubbelturbo-V12, 835 hästkrafter, 1 000 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder
Toppfart: 345 km/h
Vikt: 1 910 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4855/2044/1290 mm
Pris: Från cirka 5 300 000 SEK

