Maserati har byggt sin sista V8 – klassisk modell går i graven
Maserati går precis som resten av bilindustrin över allt mer till eldrift, och nu har man byggt sin sista bil med V8. I samma veva går en klassisk modell i graven.
Foto: Maserati
Den första väggående Maserati-modellen med V8 var 5000 GT från 1959, och sedan dess har man i stort sett oavbrutet erbjudit en modell med den klassiska motortypen under huven.
Nu är det emellertid slut på det roliga, Maserati har tillverkat sin sista V8-bil.
Detta kan också innebära slutet för ett av märkets mest klassiska modellnamn.
Maserati Quattroporte Grand Finale
Redan förra året lade Maserati ned modellerna Ghibli och Levante, som båda var bestyckade med märkets dubbelturbo-V8 i sina mest prestandafokuserade versioner.
Kvar blev bara den stora sedanen Quattroporte, som i sin nuvarande generation har funnits på marknaden ända sedan 2014.
Nu har det sista exemplaret, i en specialversion kallad Grand Finale, rullat ut ur fabriken.
Märkets sista V8
Maseratis sista V8 har en cylindervolym på 3,8 liter, med en effekt på 580 hästkrafter och ett vridmoment på 730 newtonmeter.
Motorkåpan i kolfiber har signerats av Fouriserie-teamet och ingenjörerna som jobbat på bilen.
En speciell specifikation
För att se till att Quattroporte Grand Finale skulle bli något alldeles särskilt har Maserati vänt sig till sin Fuoriserie-avdelning.
Resultatet är en bil lackad i en djupblå nyans kallad Blu Nobile, i kombination med ett kjolpaket i kolfiber lackad i samma nyans. Fälgarnas ekrar påminner om märkets klassiska treudd, och bakom dessa döljer sig bromsok i borstat aluminium.
Interiört finner vi en kombination av svart- och cognacsfärgat läder, och accenter i ädelträ på ratten, dörrarna och instrumentbrädan.
Nackstöden pryds av den klassiska treudds-loggan, och både på trösklarna och mittkonsolen finns särskilda Grand Finale-emblem.
Kan vara sista Maserati Quattroporte
Beskedet att Maserati har byggt det sista exemplaret av den utgående generationen av Quattroporte innebär inte bara att man har byggt sin sista V8.
Det kan också innebära slutet för det klassiska Quattroporte namnet, som för första gången såg dagens ljus år 1963.
Maserati har sagt att en ny, helt eldriven generation med något mer kompakta mått finns på ritbordet. I början av året tvingades man emellertid skjuta upp lanseringen av modellen till 2028.
Med tanke på att Maserati dras med kraftigt vikande försäljning, samt att stora sedaner knappast är på modet, hade det inte varit förvånande om det dröjer längre än så innan modellen återigen ser dagens ljus.