Land Rover har bestämt sig för att ta fram specialmodeller för att hylla sitt terrängarv. Det handlar närmare bestämt om 25 stycken olika varianter av Defender. Och det är inte vilken variant av Defender som helst utan specialversionerna baseras på varianter av den gamla generationen.

Bilarna som kommer att ligga till grund för hyllningsmodellen är byggda mellan 2012 och 2016. Förvandlingen till sin nya skepnad sker genom att bilarna strippas på allting för att sedan modifieras för att uppnå de specifikationer som specialmodellen skall ha.

Under huven kommer man att hitta en 405 hästkrafter stark bensindriven V8-motor som kopplas ihop med den numera berömda åttastegade automatlådan från tyska ZF. Effekten lär därmed inte vara ett problem när de lyckligt lottade ägarna skall ge sig ut på okänd mark.

Det fullständiga namnet på bilen kommer att vara Classic Defender Works V8 Trophy II. Modellen representerar mer specifikt, genom varje bils unika kamouflage, 23 destinationer som Land Rovers bilar varit med och utforskat under de gångna 70-åren.

Som brukligt med modellen Defender finns en rad olika karrosalternativ att välja på. För Trophy-modellen kommer Land Rover att erbjuda 90, 110 Station Wagon och 110 Double Cab Pick-Up. Ingår man i den exklusiva gruppen som får möjlighet att köpa de här modellerna kommer man dock inte att få välja helt fritt vilken karrosmodellen man önskar utan pick-upen är limiterad till fem exemplar. Det gäller med andra ord att bestämma sig snabbt.

Exteriört har Land-Rover gjort allt som står till deras förfogande för att bilarna skall se så terränganpassade ut som möjligt. Det här understryks bland annat av den stora ledrampen och de otaliga metallbågarna som omsluter karossen.

Men vad går det här trevliga kalaset på? Jo, närmare 3 miljoner kronor får man se till att hosta upp. Är man dock inte beredd på att göra det så kommer tillbehör som liknar de som sitter på Trophy-modellen att säljas till befintliga Defender-modeller. 

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.