Vid det här laget känner alla bilskallar igen den första Type R-modellen: NSX Type R. Det är lite svårt att tro att 30 år har passerat sedan dess, men så står det till. Vidare har man producerat ikoniska Civic i hela 50 år varav 25 har inkluderat en Type R-version, med EK9 som första generation. Honda firar jubileet med lanseringen av nya Civic Type R.

Vanligtvis behöver marknaden få vänta ett par år innan Honda har kryddat färdigt Civic och fulländat Type R-behandlingen, men tack vare jubileet så kommer julafton lite tidigare den här gången.

Längst ner i Type R-släktträdet finner man EK9 där behandlingen var till synes subtil men den resulterade i en hejdundrande körupplevelse. Uppföljaren EP3, eller “Breadvan”, fick också subtil kosmetika men en motor som fick en att jaga skyhöga varvtal i precis varje växel, V-TEC yo. 

Sedan dess har tre generationer producerats (för Sverige) – där varje har fått mer grotesk styling – med ett ihållande recept bestående av manuell låda och drivning på framhjulen. Senast ut var FK8 vilken fick självaste Marcus Berggren att tappa hakan när den demonstrerade sina briljanta köregenskaper. 

Kritiken riktades dock likt en krypskytt mot ett specifikt ställe, designen. Alla homogena kritikmassor skrev gärna att den var designad av en tonåring vars tidsfördriv består av Need for Speed.

I och med den nya generationen har man enligt Honda förbättrat allt som gjorde den utgående modellen så ruskigt kompetent, samtidigt som exteriören har kryddats med funktionalitet och en nypa smakfullhet. Enligt mig är den nya riktigt snygg och om Honda talar sanning gällande allt annat kan denna mycket väl vara precis vad köparna har suktat efter.

För att visa på kompetensen har man redan satt banrekordet för framhjulsdrivna bilar runt Suzuka. Man tog sig runt en hel sekund snabbare än jubileumsversionen av FK8 Type R, en bil som saknar stereo bland annat.

Slutligen har man uppdaterat interiören med de typiska röda sportstolarna och växelspak i metall. Nu har man även adderat röda mattor för att vidare skilja Type R från en ordinär Civic.

Med det sagt ser vi på redaktionen fram emot att få sätta oss bakom ratten på nya Civic Type R som kommer till Europa tidigt nästa år.

Nyaste tillskottet till redaktionen och även den yngsta. Anser att GT-bilar är överlägsna alla andra och rattar i nuläget en första generationens Audi TT till vardags.