Aston Martin är en av världens mest ikoniska biltillverkare, men har aldrig varit känd för sin finansiella stabilitet. Nu är det dags för ännu en pengainjektion, och en stor del av slantarna kommer från Saudiarabien.

Företagets plan är att ta in över åtta miljarder kronor för att att betala av skulder och finansiera framtida modeller. 

Nyemission och ny storägare

I spetsen för finansieringspaktetet står styrelseordföranden Lawrence Stroll med sitt konsortium Yew Tree, som också är företagets största ägare. 

Drygt hälften av de åtta miljarderna är tänkta att komma från Yew Tree, Mercedes-Benz och den Saudiarabiska statens investmentbolag PIF.

PIF blir i och med detta företagets näst största ägare efter Yew Tree, medan Mercedes-Benz petas ner till en tredjeplats i ägarlistan.

Resten av pengarna planerar man att ta in genom en nyemission på börsen som väntas äga rum i höst. 

Det är inte den först gången som PIF ger sig in i bilindustrin, då bolaget redan är storägare i elbilstillverkaren Lucid och superbilstillverkarna McLaren och Pagani.

Storslagna framtidsplaner

En stor del av pengarna ska gå till att förnya modellprogrammet.

Man planerar bland annat att lansera uppdaterade versioner av Vantage, DBS och DB11 under 2023, samt komma med sin första laddhybrid under 2024.

Inom något år ska även hyperbilen Valkyrie få ett småsyskon i form av superbilen Valhalla.

Den första helt eldrivna modellen kommer 2025, samtliga modeller ska erbjuda någon form av elektrifiering 2026, och den första helt eldrivna sportbilen kommer 2030.

Planerna är minst sagt storslagna, och vi hoppas att företaget klarar sig igenom utmaningarna även denna gång.

Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.