Den senaste tidens elektrifieringstrend har i mångt och mycket inneburit att bilarna har blivit mer avancerade, tyngre och mer kapabla än någonsin. Det är visserligen något som är väldigt positivt för den stora massan men det har också sina begränsningar. De flesta elbilarna kritiseras med några få undantag för att vara tråkigare, ge sämre feedback och på en känslomässig nivå inte vara lika engagerande.

Att den här typen av förutfattade meningar inte ska stämma jobbar den franska tillverkaren KG Automotive för. De har utvecklat en eldriven bil som i mångt och mycket är den raka motsatsen till den typen av elbilar som vi är vana vid att se. Vikten landar på smått osannolika 283 kilo vilket grovt uppskattat är i närheten av vad andra elbilars säten väger tillsammans. Att få ned vikten till den här otroligt låga nivån leder antagligen till både hög energieffektivitet och spännande köregenskaper.

Trots bilens låga vikt består inte batteripaketet av en bunt AA-batterier utan det finns tillräckligt med kräm för att generera en räckvidd på närmare 14 mil. Det bör räcka för att kunna ta sig runt i de små byarna på Rivieran utan problem.

Trots att räckvidden får anses som tillräcklig för de flesta behoven lämnar drivlinan desto mer att önska. Den befinner sig definitivt på andra sidan spektrumet när det gäller accelerationssiffror jämfört med de konventionella elbilarna. 4 sekunder för att ta sig till 40 kilometer i timmen är siffror som knappast imponerar på någon, särskilt inte när framdrivningen sker med hjälp av elektroner i stället för kolväten. Man får helt enkelt trösta sig med att det finns mängder av vridmoment (480 newtonmeter) vilket säkert är användbart om man kör fast i sanden på väg hem från stranden. 

Istället får man glädja sig åt att hela paketet kommer med ett mycket attraktivt pris som faktiskt gör att ett rejält vill-ha-begär skapas. 10 900 euro är ruskigt billigt för ett eldrivet fordon med plats för både passagerare och bagage i en tid av komponentbrist och inflation. Lägger man beställningen nu kommer bilen att levereras i början på 2023.

Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.