Pagani Huayra Codalunga är namnet på italienska Paganis senaste skapelse. Epitetet Codalunga betyder lång svans på italienska, och hänvisar till att ändalykten vuxit med 360 millimeter jämfört med Huayra coupé.

Bakom skapelsen står avdelningen Pagani Grandi Complicazioni, som är lite som Ferraris Special Projects-avdelning med ett coolare namn. Designen är en hyllning till bilhistoriens enligt mig vackraste period, 1960-talet. Mycket inspiration har hämtats från den tidens Le Mans-bilar.

Överlag är exteriördesignen rentvättad från krimskrams. Linjerna flödar mjukt från front till akter och för tankarna till flygmaskiner – en av dåtida racerbilskonstruktörers viktigaste inspirationskällor.

Den öppna bakdelen, som blottar lampinsatserna och de fyra centralt placerade titanavgasutblåsen, är en fröjd för ögonen. Det är på gränsen att minderåriga ens borde tillåtas betrakta den.

På tema snusk finns det också många nakna kolfiberpaneler, vilka ska påminna om hur funktion föregår form i racingsammanhang. Fälgarna går i vitt och har guldiga inslag som får dem att likna magnesiumfälgar från Campagnolo, en viktig komponent i många av historiens häftigaste superbilar.

Lyfter man på den 3,7 kvadratmeter stora motorhuven blottas mycket av det som gör en Huayra till vad den är. V12-motorn sitter intryckt bakom kupén, och bakom den kommer växellådan, omgiven av snygga hjulupphängningskomponenter.

Interiören är Pagani-typisk såtillvida att den är fullsmetad med utsökta detaljer som får munnen att vattnas och plånboken att kallsvettas. Det mesta är antingen lackat i exteriörens kulör eller täckt i konjaksbrunt läder.

Endast fem exemplar kommer att byggas, och trots prislappen på sju miljoner euro finns längtansfulla köpare till allihop. Det ligger förstås i sakens natur att man ställer upp och köper en bil som Paganis specialavdelning i princip har skräddarsytt åt en.

Vill du själv ha chansen att bli kund till Pagani Grandi Complicazioni är det läge att börja flirta med Paganis återförsäljarnätverk.

En av redaktionens italofiler, som anser att bilar som enbart är praktiska också är onödiga. Kör en sann kvalitetsbil i form av en Alfa Romeo Giulietta från 1983.