Den här gula saken är en Alpine A110 Tour de Corse 75, en specialmodell som tagits fram för att hylla Jean-Pierre Nicolas och Alpines prestation i 1975 års upplaga av Korsika-rallyt. Limited edition-hysteri, kan tyckas, eftersom prestationen i fråga var en andraplats.

Vinnarbilen var en Lancia Stratos HF, rattad av Bernard Darniche som vann för varken första eller sista gången; 1970 tog han faktiskt hem segern i en Alpine.

Men det finns givetvis en god anledning till att man gör en specialmodell till minne av en silvermedalj. Just 1975 var det så kallade “10 000-kurvorsrallyt” nämligen så krävande att inte ens en tredjedel av de startande tog sig i mål. 

Dessutom var det förbaskat nära att Nicolas faktiskt knep guldet. Endast 32 sekunder skiljde hans tid från vinnarens, medan bronsekipaget dröjde nästan elva minuter till. En så bevisligen hård kamp om förstaplatsen är i sig väl värd att fira, för alla som gillar racing.

Det som kännetecknar Alpine A110 Tour de Corse 75 är inte bara ett utomordentligt långt namn. “Tour de Corse 75” står också tryckt på fyrtioelva ställen, fördelat mellan bilens in- och utsida. Motorn är samma 300-hästarsmaskin som sitter i A110S respektive GT.

Lacken är gul med lite svart-vita ränder och en svart huv, omgiven av en vit rand, som påminner om förebilden från 70-talet. Också taket är svart på den nya bilen.

Fälgarna är stora och vitlackade, och innanför dem sitter stora bromsok som går i orange. Det är en modern tolkning av originalbilen, vars fälgar var orangea i mitten och vita runtom.

Prislappen ligger på närmare 866 000 kronor, vilket är cirka 200 000 mer än grundpriset för en Alpine A110 och uppemot 100 000 mer än en GT eller S. Eftersom man inte tänker bygga fler än 150 exemplar lär de ändå sälja slut utan problem.

Orderböckerna öppnar klockan nio i morgon bitti, men vem som helst får inte köpa. Alla kunder måste kunna visa att de bor i Frankrike. Jag gissar att det har med fransosernas historiska dominans av Tour de Corse att göra.

En av redaktionens italofiler, som anser att bilar som enbart är praktiska också är onödiga. Kör en sann kvalitetsbil i form av en Alfa Romeo Giulietta från 1983.